مقالات

برای کاراته چه وسایلی لازم است؟

برای کاراته چه وسایلی لازم است

ابزار و تجهیزات مورد نیاز ورزش کاراته

انسان ‌ها از بدو تولد برای ادامه زندگی همیشه در حال تلاش و مبارزه بوده اند. البته مشخص نیست که از چه زمانی انسان ‌ها از بدن و جسم خود به عنوان ابزاری برای مبارزه و دفاع استفاده می کردند. امروزه ورزش ‌های رزمی زیادی به وجود آمده که هر کدام دارای تکنیک و روش ‌های اجرایی خاصی هستند و هر کدام علاقه مندان مخصوص به خود را دارا هستند. یکی از این ورزش ‌های رزمی، کاراته است. معنی واژه کاراته، دفاع با دست خالی است. هر کدام از هنرهای ورزشی، دارای ابزار و تجهیزاتی هستند و ما در این مقاله سایت پیشگام رزم، تولید کننده لوازم رزمی، می خواهیم بدانیم برای کاراته چه وسایلی لازم است.

 

ورزش کاراته چیست؟

یکی از ورزش ‌های محبوب رزمی است که موجب می ‌شود، اعضای بدن ورزشکار هماهنگ شود و ذهن از تمرکز بیشتری برخوردار باشد. کاراته یک ورزش دفاعی است که بدون اسلحه انجام می ‌شود. این ورزش از هنرهای رزمی مربوط به کشور ژاپن است که فلسفه یادگیری این ورزش شامل سلامت جسم، تزکیه روح و بالا رفتن اعتماد به نفس است.

هنر رزمی کاراته طبق اصل انضباط و دفاع شخصی به وجود آمده و نوعی دفاع بدون اسلحه و با استفاده از لگد، مشت صورت می گیرد. امروزه می ‌توان گفت این ورزش قرن‌ ها است که بسیار محبوب بوده است و مانند دیگر ورزش ‌ها دارای ابزار و وسایلی است که برای انجام این ورزش به آنها نیاز است. حالا می ‌خواهیم بدانیم که برای کاراته چه وسایلی لازم است تا بتوان این ورزش را شروع کرده و آن را ادامه داد.

 

کاراته چیست

 

لباس کاراته

یکی از وسایلی که برای شروع این ورزش رزمی نیاز است و شاید بدون آن، این ورزش مفهومی نداشته باشد، لباس کاراته است که از وسایلی بسیار مهم و ضروری محسوب می ‌شود. در جواب این سوال که برای کاراته چه وسایلی لازم است باید گفت لباس کاراته یکی از وسایل لازم است که طبق سبک ‌های متفاوت دارای انواع مختلفی است که می ‌توان آن را تهیه کرد. این لباس شبیه لباس جودوکاران بوده ولی پارچه آن کمی سبک ‌تر است.

سایز و اندازه این لباس باید طوری طراحی و دوخته شود که ورزشکار بتواند انواع ضربه‌ ها و حرکات دست مخصوصا لگد را به راحتی و آزادانه انجام دهد. شلوار این لباس، گشاد از بالای مچ و نیمه ساق طراحی شده و از بهترین متریال، یعنی پنبه پلی استر گرم، تهیه می ‌شود. نام رسمی لباس کاراته در ژاپن دوگی یا به نام کاراته گی است. از این هنر معمولا به عنوان یک ورزش نام می ‌برند؛ ولی می ‌توان برای دفاع شخصی در موقعیت ‌های لازم هم از آن بهره برد. این هنر به ورزشکاران می ‌آموزد که چطور می ‌توانند از محیط پیرامون خود آگاهی پیدا کرده و اگر دچار حادثه و خطری شدند، به سرعت واکنش نشان داده و از خود دفاع کنند.

 

 تجهیزات و وسایل لازم برای ورزش کاراته

به جز لباس که از وسایل ضروری و مهم در این ورزش محسوب می ‌شود، تجهیزات و وسایل دیگری هم برای تمرین و مبارزه (کومینه) در این ورزش نیاز است. این ابزار و وسایل، در مبارزات کاراته از آسیب و صدمه‌ های احتمالی جلوگیری می ‌کنند. برای اینکه بدانید برای کاراته چه وسایلی لازم است، این مطلب را از دست ندهید! از جمله وسایل کاراته عبارت اند از:

 

هوگو کاراته

از جمله وسایل ایمن در مبارزه ورزش کاراته است که در مسابقات و سبک ‌های کاراته معمولا در زیر لباس پوشیده می ‌شود، تا بتواند از بخش شکم و سینه کاراته باز در مقابل ضربه‌ های حریف حفاظت کند. هوگوی کاراته نسبت به هوگوی تکواندو از کمترین ضخامت برخوردار است. جنس رویه آن از فوم و داخل آن از جنس پلی اتیلن است که با آستر پوشانده می ‌شود و از بروز صدمه جلوگیری می ‌کند.

 

کاپ (ناشیم)

یکی از وسایل بسیار مهم در این ورزش کاپ است که از برخورد و احتمال و بروز آسیب به دستگاه تناسلی جلوگیری می ‌کند. این وسیله طوری طراحی شده که از زیر لباس کاراته باز پوشیده می ‌شود و یک ضربه گیر بسیار مقاوم از جنس پلاستیک است که، با کش ‌هایی که روی آن قرار گرفته در بدن ورزشکار ثابت می ‌شود.

برای راحتی حرکت ورزشکار، ضربه گیرها در داخل کاپ که از جنس فوم است، قرار می گیرد تا ورزشکار از قسمت کشاله ران دردی را احساس نکند. این کاپ با نام ناشیم برای بانوان معروف است. پس تا این مرحله مشخص شد که برای کاراته چه وسایلی لازم است.

 

محافظ دندان و لثه

در بیشتر ورزش ‌های رزمی احتمال بروز صدمه به دندان و صورت ورزشکار می رود. از قسمت ‌های بسیار حساس ورزشکاران دندان ‌ها و لثه ‌ها هستند. از این رو برای آنها محافظ ‌هایی طراحی شده که از متریال پلاستیک بوده و به دو روش یک لبه و دو لبه تولید می ‌شوند. اکثر ورزشکاران در انجام مسابقه‌ های حرفه ‌ای از نوع یک لبه آن استفاده می ‌کنند تا بتوانند راحت ‌تر نفس بکشند.

 

ساق بند یا روپایی

در بیشتر ورزش ‌های رزمی پاها و دست ‌های ورزشکاران از جمله قسمت ‌هایی هستند که بیشتر دچار حادثه و صدمه می ‌شوند؛ به همین دلیل از ساق بند و روپایی در مبارزات خود استفاده می کنند که بسیار اهمیت داشته و ضروری هستند.

ساق بند از جنس پلی اورتان بوده که داخل آن فوم و بخش خارجی آستر آن از پلی اورتان تولید می ‌شود. معمولا از کش ‌هایی، روی این وسیله برای بستن و ثابت کردن آن استفاده می شود. روپایی ‌های حرفه ‌ای دارای مقاومت بالا و وزن کمی هستند و سایزبندی شده تولید می ‌شوند.

 

دستکش کاراته

در جواب سوال اینکه برای کاراته چه وسایلی لازم است، می ‌توان موارد بالا را ذکر کرده و به دستکش کاراته هم اشاره کرد. این دستکش ‌ها طوری طراحی می ‌شوند که مشت، مچ و کل روی دست ورزشکار را کاملا می ‌پوشانند تا در زمان مبارزه با حریف دچار صدمه نشود. جنس این دستکش ‌ها از پلی اورتان بوده و معمولا در دو رنگ قرمز و آبی تولید می ‌شود که طبق قانون فدراسیون کاراته مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ضربه گیر یا میت

برای تمرین روش ‌های متفاوت در کاراته به میت و ضربه ‌گیر نیاز است که از دچار شدن و آسیب به ورزشکار جلوگیری کند. استفاده از این وسیله تمرینی روش ‌های ضربه  وارد کردن به حریف را تداعی می کند. از جنس چرم تولید می شود و دارای مقاومت زیاد در برابر ضربه است. با توضیحاتی که داده شد، مشخص شد برای کاراته چه وسایلی لازم است تا بتوان این ورزش جذاب را شروع کرد.

 

کلام پایانی

با آشنا شدن با ورزش ‌های رزمی و علاقه مندی به ورزش کاراته و دانستن اینکه برای کاراته چه وسایلی لازم است، با تهیه آنها می ‌توان ورزش را شروع کرد. با استفاده از این وسایل و تجهیزات دفاعی بدون مشکل و آسیب می ‌توان مبارزات را هم انجام داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *