مقالات

معرفی معروف ترین تکواندوکاران تاریخ ایران + بیوگرافی مختصر و مفید

تکواندوکاران معروف ایرانی

قهرمانان تکواندوکار ایران

هنر رزمی تکواندو از ورزش‌ های پرطر‌فدار کشور کره است و یکی از بهترین و محبوب‌ ترین ورزش‌ های رزمی در جهان محسوب می ‌شود. بیشتر مردم به عنوان یک ورزش حرفه ‌ای آن را دنبال می‌ کنند و از علمی ‌ترین و یکی از منظم ‌ترین هنرهای سنتی رزمی کره محسوب می ‌شود که در کنار تکنیک ‌ها و مهارت ‌های رزمی نکات بیشتری را هم به تکواندوکاران می ‌آموزد. تکواندوکاران معروف ایران زیادی نیز وجود دارند که افتخارات زیادی برای خود و کشور کسب کرده اند. افرادی که می ‌خواهند در کنار یک ورزش رزمی از نشاط و هیجان هم برخوردار باشند، به سراغ ورزش تکواندو می ‌روند تا علاوه بر تقویت جسم و بدن، تقویت روح را هم بالا ببرند.

 

تکواندو در ایران

هر ورزشی طرفداران خود را دارد و ورزش تکواندو هم امروزه در کل دنیا طرفدار دارد. این ورزش رزمی حدود سال ۱۳۲۷ وارد ایران شده و کلاس‌ های اولیه با ۷۵ نفر عضو تشکیل شدند. در سال ۱۳۲۹ این ورزش در ایران راه اندازی شده که در ایران در ابتدا تحت نظر فدراسیون ورزشی رزمی شروع به کار کرد؛ ولی بعد از گذشت چند سال در سال ۵۲ یک فدراسیون جدا و مستقلی را برای خود تشکیل داد.

ورزش در ایران اولین مسابقات قهرمانی تکواندوکاران ایرانی در سال ۱۹۷۵ در سئول کره جنوبی برگزار شد که در آن زمان آقای حسن بدیع ‌زاده در این مسابقات توانست مدال برنز را کسب کند. اولین مسابقه تکواندو که به صورت رسمی در ایران برگزار شد، در سال ۱۳۵۷ در سالن شهید افراسیابی بود. ورزش تکواندو در ایران بسیار پیشرفت کرده و قهرمانان زیادی در طول سال‌ ها صاحب مدال‌ های طلا شده اند و پرچم ایران را در کل دنیا برافراشته کرده اند. در این مطلب تکواندوکاران معروف ایران را معرفی می کنیم.

 

معرفی معروف ‌ترین تکواندوکارهای تاریخ ایران

در طول تاریخ فعالیت تکواندو در ایران، افراد زیادی را در این ورزش به قهرمانی رسیده اند که از تکواندوکاران برتر محسوب می شوند بعضی از این تکواندوکارها بسیار معروف بوده و مدال آور بودند.این افراد را در زیر معرفی می کنیم:

 

بهزاد خداداد کنجوبه تکواندوکاران معروف ایران

بهزاد خداداد متولد اردیبهشت ۱۳۶۰ بوده و از جمله تکواندوکاران معروف ایران محسوب می ‌شود که دارای مدال طلا در مسابقات جهانی در سال ۲۰۰۱ است. در سال ۱۳۷۱ موفق به کسب مقام سوم مسابقات آموزشگاه‌ های تهران شد و قهرمان مسابقه‌ های تکواندو محسوب می شد. در سال ۱۳۷۶ به عضویت تیم ملی تکواندو درآمد و دارای افتخارات مهم بوده و موفق به کسب رتبه‌ های بالا شد.

این ورزشکار دارای ۲۳ مدال طلا در مسابقه‌ های بین‌ المللی مانند: جام ساکسون در آلمان بوده و در سال ۲۰۰۰  عنوان بهترین بازیکن را هم از آن خود کرد. او دارای چهار مدال طلا هم در جام فجر ایران است و سال ۲۰۰۹ باکو مدال نقره مسابقات را دریافت کرد. مدال طلای ۲۰۰۷ دانشجویان جهان در اسپانیا را کسب کرد. خیلی از افتخارات دیگر این تکواندو کار وجود دارد که در این مطلب نمی ‌گنجد.

 

بهزاد خداداد کنجوبه از تکواندوکاران معروف

 

محمد باقر معتمد

یکی از تکواندوکاران معروف ایران است که توانست تنها مدال در مسابقه جهانی دانمارک در سال ۲۰۰۹ در وزن چهارم را از آن خود کند. محمد باقر معتمد متولد ۱۳۶۴ در شهرری است و قهرمان تکواندو آسیا و جهان و حتی نایب قهرمان المپیک شده است. او در سال ۱۳۸۰ عضو تیم ملی شد و مدال‌ های مختلفی را کسب کرد. در بازی‌ های آسیایی گوانگ ژو طلای وزن ۶۸ کیلوگرم را نصیب خود کرد و در المپیک ۲۰۱۲ هم شرکت کرده و مدال نقره المپیک را کسب کرد. در سال ۲۰۱۶ به تابعیت کشور آذربایجان در آمد و در  تیم تکواندوکاران آذربایجان به فعالیت پرداخت.

 

محمد باقر معتمد از تکواندوکاران معروف

 

فرزاد عبداللهی تکواندوکاران معروف ایران

تکواندوکار ایرانی متولد ۱۳۶۹ در شهر میانه است که در وزن ششم تیم ملی فعالیت دارد. او در سال ۱۳۷۹ تکواندو را آغاز کرده و در مسابقات جهانی گوانگ ژو مدال طلا را کسب کرد و در مسابقات قهرمانی آسیا در وزن ۸۰ هم مشهور بوده است. این ورزشکار از جمله تکواندوکاران معروف ایران موفقی است که دارای افتخارات زیادی است. مدال طلا در چین سال ۲۰۰۸ و در سال ۲۰۱۰ مدال طلای قهرمانی در قزاقستان را نصیب خود کرد. مدال طلا در مسابقات قهرمانی در چین در سال ۲۰۰۸ و مدال طلای بین المللی تورنمنت ۲۰۱۱ مدال‌ها و افتخارات زیادی که این تکواندوکار نصیب خود و کشور ایران کرد.

فرزاد عبداللهی در سن ۲۰ سالگی مدال طلا در وزن ششم مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرد که اولین طلای کاروان ایران بوده و اولین قهرمانی تکواندو جهان را هم نصیب خود کرد که در مقابل ۱۴۹ کشور حاضر در کشور کره جنوبی این افتخار نصیب این تکواندوکار عزیز شد.

 

فرزاد عبداللهی از تکواندوکاران معروف

 

هادی ساعی

از پرافتخارترین تکواندوکاران معروف ایران است که دارای ۹۲۹ امتیاز بوده و دارای رتبه دوم برترین تکواندوکار تمامی دوره‌ ها است. ساعی قهرمان جهان المپیک دارای دو مدال طلا و یک برنز است. او متولد ۱۳۵۵ در شهر ری است و خانواده ورزشی دارد. خواهر او هم از اعضای تیم ملی تکواندوکاران بانوان ایرانی است که از معروف ‌ترین ورزشکاران زن ایرانی است. هادی ساعی در سال ۷۲ عضو تیم ملی ایران شد و مدال ‌های زیادی را از آسیایی و کشوری نصیب خود کرد.

در مسابقات المپیک سیدنی هم مدال برنز کسب کرد و افتخارات ویژه او در سال ۲۰۰۴ در آتن رقم خورد. مدال طلای مسابقات را در وزن ۵۵ کیلو نصیب خود کرد و قهرمان شد. هادی ساعی، کاپیتان با ارزش ایران در مسابقات ۲۰۰۸ پکن هم دومین مدال طلا را نصیب خود کرد. او از جمله تکواندوکاران معروف ایران است که افتخارات زیادی را نصیب خود کرده است. او در سال ۱۳۸۷ از تکواندو خداحافظی کرد و به فعالیت ‌های دیگر در کشور پرداخت.

 

هادی ساعی از تکواندوکاران معروف

 

معرفی ورزشکاران تکواندوکار بانو

با توجه به علاقه بیشتر جوانان به ورزش تکواندو، تکواندوکاران معروف ایران و قهرمانان زیادی از بانوان و آقایان در ایران صاحب مدال‌ ها و افتخارات شده اند. بعضی از این بانوان اولین و شاید تنها زنان مدال آور در طول تاریخ ایران در بازی ‌های المپیک هستند. از جمله این بانوان را در زیر معرفی کرده ایم:

 

کیمیا علیزاده

این بانو از جمله تکواندوکاران دختر ایرانی است که در سال ۲۰۱۶ ریو مدال برنز را نصیب خود کرد. او اولین زن ایرانی است که در المپیک مدال کسب کرد و در سن ۱۷ سالگی موفق به کسب مدال شد که به عنوان کم سن ‌ترین مدال آور زن ایرانی در المپیک هم معروف شد. در سال ۱۳۷۷ در کرج متولد شده و در سال ۲۰۱۵ در مسابقات جهانی تکواندو مدال برنز در وزن ۵۷ کیلو را نصیب خود کرد و در جایزه بزرگ جهانی در مسکو مدال طلا را هم از آن خود کرد.

 

کیمیا علیزاده از تکواندوکاران معروف

 

ناهید کیانی از تکواندوکاران معروف ایران

از تکواندوکاران معروف ایران و متولد ۱۳۷۷ است و لقب دختر المپیکی ایرانی را دارد. در سال ۱۳۸۶ در سن ۹ سالگی وارد تیم ملی نوجوانان شده است و در سال ۱۳۹۳ در مسابقات جهانی در کشور چین مدال برنز کسب کرد. سال بعد او در مسابقه آسیایی مدال طلا را از آن خود کرد و در سال ۱۳۹۵ در رده بزرگسالان مدال برنز آسیا را هم دریافت کرد. ناهید کیانی در سال ۹۶ در رقابت جام آفریقا مدال نقره را دریافت کرد و در خرداد ۱۴۰۰ مدال طلا در سهمیه المپیک در کشور اردن را کسب کرد. تنها بانوی ایرانی در المپیک توکیو در سال ۲۰۲۰ بود و دارای افتخارات و مدال های زیادی است.

 

ناهید کیانی از تکواندوکاران معروف زن

 

کلام آخر

امروزه تکواندوکاران معروف ایران زیادی از زنان و مردان در این رشته فعالیت دارند و صاحب مدال ‌های فراوانی هستند و در این ورزش صاحب نام شده اند که تعدادی از آن ها را معرفی کردیم. همه افراد علاقه مند نیز با انگیزه گرفتن از این افراد معروف می توانند برای رسیدن به افتخاراتی در این ورزش تلاش کنند.

امیدواریم این مطالب از وبسایت پیشگام رزم ، تولیدکننده لوازم رزمی ، برای شما عزیزان و رزمی کاران گرامی مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *