مقالات

۵ نکته مهمی که تکواندو کاران مبتدی باید بدانند!

تکواندو کاران مبتدی

استفاده از تجهیزات تکواندو

تکواندو از جمله هنرهای رزمی کره ‌ای است که بین هنرهای رزمی دیگر از تعداد بیشتری ورزشکار برخوردار است. تکواندو از جمله ورزش ‌های المپیکی محسوب می ‌شود و این رشته رزمی تاثیراتی هم از بعضی از سبک ‌های کونگ فو گرفته است. ولی با این حال دارای استایل خاص دفاعی است و ضربه‌ های این رشته با تمام قدرت انجام می ‌شود. نکاتی مانند: حفظ فاصله بین حریف یا دشمن و طراحی ‌های تکنیک دور کردن حریف در این ورزش بسیار تاثیر دارد که موجب شده نسبت به دیگر هنرهای رزمی متفاوت باشد. تکواندو کاران مبتدی در هر سنی هنگام شروع این هنر رزمی، باید اصول و قواعدی را رعایت کنند که در این مطلب به آنها اشاره می ‌کنیم.

 

تکواندو یعنی چه؟

یکی از علمی ‌ترین و محبوب ‌ترین ورزش های رزمی کشور کره که دارای مهارت ‌های فیزیکی زیادی است. این هنر رزمی با تمام تکنیک‌ هایی که برای تقویت جسم دارد، باعث تقویت روح بوده و استقامت و پایداری در زندگی را به تکواندو کاران مبتدی می ‌آموزد. ورزش تکواندو دارای جایگاه جهانی و بین‌المللی است و می ‌تواند راه‌ های درست استفاده از حرکات دست و پا را برای حمله به مهاجم و دفاع از آن را آموزش دهد. با یادگیری این هنر رزمی می ‌توان حفظ آرامش کرده و از دعوا کردن دوری کرد. می ‌توان گفت روش درست و سالم زندگی کردن را به تکواندو کاران مبتدی و حرفه ‌ای آموزش می ‌دهد. این ورزش دارای سبک ‌های مختلفی بوده که برای هر گروه سنی و جنسی مناسب است. سبک ‌های متنوع و مختلفی آن بسیار وسیع بوده و هر فردی طبق علاقه و فیزیک بدنی که دارد، می ‌تواند سبکی از این ورزش را ادامه داده و پیشرفت کند.

 

لباس تکواندو و زمان استفاده از آن

از وسایل ورزشی ضروری در هر ورزش و در ورزش تکواندو، لباس ورزشی است و هر فردی برای موفقیت در هر رشته نیاز به یک سری ابزار و تجهیزات دارد. در این رشته هم لباس تکواندو مهم ‌ترین نقش را دارد. زیرا داشتن یک سرعت عمل خوب از نکاتی است که فرد را به یک تکواندوکار حرفه ‌ای مبدل می ‌کند و با داشتن لباس تکواندو حرفه ‌ای می ‌توان به این هدف رسید. افرادی که تازه وارد این رشته می ‌شوند؛ یعنی تکواندو کاران مبتدی باید لباس تکواندو را تهیه کنند.

ابتدا باید لباس معمولی تکواندو را تهیه کنند تا زمان رسیدن به یک درجه تکواندوکار حرفه ‌ای با خرید لباس تکواندو حرفه ‌ای پیش بروند. اینکه این ورزش دارای سبک ‌های متنوعی است؛ ولی اگر فردی می‌خواهد به صورت حرفه ‌ای آن را دنبال کند، در هر سبک باید لباس تکواندوی مخصوص آن سبک را تهیه کند. تا زمانی که کمربند آبی و قرمز در سبک خود را دریافت نکرده و سطح خود را بالا نبرده باشد، از همان لباس تکواندو معمولی باید استفاده کند. لباس تکواندو شامل پیراهن، کمربند، شلوار است که این ست لباس را توبوک می ‌نامند.

 

لوازم و تجهیزات تکواندو

در ورزش تکواندو از تجهیزات و وسایل بسیار ایمن استفاده می‌ شود و همین موضوع موجب شده در ورزش‌ های المپیکی دارای جایگاه خاصی باشد. زیرا آسیب این ورزش به دلیل تجهیزات ایمن کمتر است. از جمله وسایل و تجهیزات تکواندو به موارد زیر اشاره می‌شود:

 

هوگو (محافظ سینه و شکم)

هوگو تکواندو محافظی ضربه‌ گیر است که در ورزش تکواندو از شکم و سینه تکواندو کاران مبتدی و حرفه‌ ای در مبارزه محافظت می ‌کند و در رنگ ‌های قرمز و آبی تولید می ‌شود. رویه این محافظ از فوم بوده و لایه‌ های داخلی آن از لایه پلی اتیلن و لایه فوم EVA ساخته می ‌شود که در برابر ضربه از تکواندوکار محافظت می ‌کند.

 

کلاه تکواندو

به دلیل اینکه سر عضوی حساس و مهم در بدن است، حفاظت از آن بسیار ضروری بوده و دارای اهمیت است. زیرا در ورزش تکواندو بیشتر ضربات به سر وارد می ‌شود و امتیاز بیشتری دارد. کلاه تکواندو دارای کیفیت‌ های مختلفی است که نوع با کیفیت آن می ‌تواند ضربه ‌های سنگین را دفع کند و بسیار مناسب ‌تر است. از جنس پلی اورتان تزریقی بوده و در رنگ ‌های قرمز و آبی در سایزهای مختلف تولید می ‌شود.

 

کاپ (ناشیم)

در ورزش ‌ها و مسابقه ‌های رزمی، کاپ یا ناشیم بسیار ضروری است. زیرا از عضوهای حساس بدن در مقابل ضربه حفاظت می ‌کند و معمولا از زیر لباس ورزشکار پوشیده می ‌شود. این محافظ از جنس پلاستیک بوده و دارای کش ‌هایی است که آن را در بدن ثابت می ‌کند. دور تا دور آن دارای فوم‌ های نرمی بوده که از مناطق حساس بدن حفاظت می کند. البته کاپ تکواندو برای تکواندو کاران مبتدی نیاز به تهیه همه این موارد در بدو ورود به ورزش نیست؛ ولی به مرور باید تهیه شوند. زیرا از لوازم ضروری محسوب می ‌شوند.

 

دستکش 

در مسابقاتی که برگزار می ‌شود، تکواندوکاران برای اینکه از انگشت و دست خود در مقابل ضربه و مشت حریف حفاظت کنند از دستکش استفاده می ‌کنند. از جنس پلی اورتان pu بوده و دارای فوم ضربه گیر است تا از مچ ورزشکار حفاظت کند.

 

ساق بند

در تکواندو برای اینکه شدت ضربه را به مناطق حساس بدن کمتر کنند از ساق بند استفاده می ‌کنند. این هم از جنس پلی اورتان بوده و قسمت داخلی آن از فوم مقاوم تولید می‌ شود. دارای بندهایی است که این ساق را روی پا محکم نگهداری می ‌کند یا به صورت چسبی است.

 

ساعد بند

این هم یکی دیگر از تجهیزات ورزش تکواندو است که از تکواندو کاران مبتدی و حرفه ‌ای در مقابل ضربات حریف و از ایجاد آسیب به آنها جلوگیری می ‌کند. البته بیشتر در مسابقات مورد استفاده قرار می ‌گیرد و از جنس فوم بوده و دارای بندهای چسبی است که روی ساعد محکم ثابت بماند. در اندازه ‌های متنوع دارای وزن ۱۵۰ تا ۱۷۰ تولید می ‌شود.

 

 

تکواندوکاران مبتدی

 

۵ نکته مهم برای تکواندو کاران مبتدی بزرگسال 

مهم نیست از چند سالگی به این ورزش روی بیاورید، در هر سنی که باشید و می ‌خواهید یک تکواندو کار حرفه‌ ای شوید باید نکاتی را بدانید. این نکات شامل موارد زیر می شوند:

 

۱. تمرینات کششی زیادی انجام دهید

قبل از اینکه به جلسه ‌های تمرین تکواندو بروید، در منزل حرکات نرمش و کششی را انجام دهید و تمام قسمت ‌های بدن را درگیر کنید. سعی کنید عضلات خود را بکشید و بیشتر روی پاها و قسمت ‌هایی که مشکل دارید، کار کنید.

 

۲. با استاد خود مشورت کنید

مربی و استاد دوست هنرجو محسوب می ‌شود و می‌توان بعضی از مشکلات احتمالی را با او در میان گذاشت. اینکار می تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

 

۳. صدمه دیدن در تکواندو طبیعی است!

گاهی پیش می ‌آید که در تمرینات، هنرجو دچار آسیب می ‌شود که طبیعی است. در حین تمرین بدن دچار کبودی یا درد می ‌شود که باز هم طبیعی است. زیرا رسیدن به موفقیت همراه با مشکلات و سختی است که تکواندوکاران مبتدی باید آن را تحمل کنند.

 

۴. موقع تمرین کفش بپوشید

اگر مربی اجازه می ‌دهد در زمان تمرین کفش ‌های رزمی بپوشید تا از صدمات احتمالی مانند کبودی و در رفتگی جلوگیری کنید. ولی معمولا حرکات چرخشی در تکواندو با پاهای برهنه به راحتی انجام می‌ شود؛ زیرا لغزندگی پا بیشتر است.

 

۵. از نوارهای محافظ استفاده کنید

اگر می ‌خواهید بدون کفش تمرین کنید باید مراقب انگشتان پاهای خود باشید که دچار دررفتگی و کبودی نشوند. می ‌توان از نوارهای محافظ استفاده کرد تا آسیب دیدگی کمتر شود. این برای تکواندو کاران مبتدی در هنگام شروع کار مناسب است که از ورزش دلسرد نشوند.

 

کلام آخر

زمانی که تکواندو کاران مبتدی به این ورزش روی می ‌آورند، باید با مزایا و معایب این هنر رزمی آشنا شوند تا بهتر به پیشرفت فکری و جسمانی برسند. همچنین با آشنایی با تجهیزات باکیفیت می توان در هزینه صرفه جویی کرده و از آسیب نیز جلوگیری کرد. امیدواریم این مطلب از پیشگام رزم ، تولیدکننده لوازم رزمی ، بای شما همراهان همیشگی ما مفید بوده باشد. تا مقالات آینده به شما بدرود می گوییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *