مقالات

جودو بهتر است یا کشتی؟ شباهت ها و تفاوت آنها در چیست؟

جودو یا کشتی

مقایسه ورزش های رزمی کشتی و جودو

انواع ورزش ‌های رزمی خیلی بالاتر از سرگرمی و سلامتی هستند و می ‌توانند یک نوع مهارت برای افراد به شمار بیایند. این ورزش ‌های رزمی دارای جنبه ‌های زیاد و وسیعی هستند و هر کدام مورد پسند افرادی قرار می ‌گیرند. انتخاب کردن یکی از رشته ‌های ورزشی که مناسب فرد باشد، از چالش ‌هایی است که بیشتر افراد را درگیر می ‌کند. بعضی از افراد با وجود اینکه از فایده‌ های ورزش کردن مطلع هستند، ولی با انجام ورزش مشکل دارند. در این مطلب از پیشگام رزم ، تولیدکننده لوازم رزمی ، می ‌خواهیم بدانیم از ورزش ‌های رزمی جودو یا کشتی کدام مناسب و بهتر است.

 

آشنایی با تاریخچه این دو ورزش

جودو یا کشتی از جمله ورزش ‌های رزمی هستند که از خیلی از جهات با هم شباهت دارند و اگر هر کدام از این ورزش ‌ها را به صورت مجزا مشاهده کنید، متوجه ارتباط نزدیک این دو ورزش با هم می ‌شوید. در مورد ورزش کشتی که از جمله ورزش ‌هایی است که از ابتدای خلقت انسان بوده و درگیری دو فرد بدون اینکه همراه خود سلاحی داشته باشند و از طریق توانایی و قدرت بدنی از خود دفاع کنند، بوده است. انسان ‌ها از همان ابتدای خلقت برای جنگ با هم از آن استفاده می ‌کردند.

این ورزش در زمان یونان به شکل یک ورزش کامل درآمد و بیشتر افراد با شرکت در کشتی نمایش ‌های زیبایی را اجرا می ‌کردند تا اینکه به یکی از مسابقات المپیک تبدیل شد. جودو هم یکی دیگر از ورزش ‌های رزمی است که تن به تن بوده و با ورزش کشتی بسیار شباهت دارد. از جمله ورزش ‌های رزمی کشور ژاپن است و دارای قدمتی چند هزار ساله است. در ایران هم جودو در زمان قاجار بسیار پرطرف دار و معروف شد و پهلوانان زیادی در این ورزش ظهور کردند.

 

فرق جودو و کشتی

 

 

کدام یک از این دو ورزش باستانی سنگین است؟

با آشنایی که با این دو ورزش دارید، باید گفت که کشتی از ورزش‌ های بسیار سنگین است. زیرا برای کشتی هر دو حریف باید انرژی زیادی را صرف کنند. فرد باید پشت حریف خود را به زمین بخواباند و برای این کار نیاز به تمام وزن و قدرت بدنی خود دارد. با این روش می ‌تواند امتیازهای بیشتر و بالاتری را برای پیروزی کسب کند. در ورزش جودو نیاز نیست که فرد از تمام وزن و قدرت بدنی خود استفاده کند؛ زیرا این ورزش دارای فناوری ‌های زیادی است که جودوکار باید با آن آشنا شود و با اصول درست انجام دادن آن فن ‌ها حریف خود را شکست دهد. در ورزش رزمی جودو افراد انرژی زیادتری را باید صرف کنند و در کل جهان این ورزش به یکی از ورزش ‌های سنگین مشهور است. البته جودو یا کشتی هر دو از ورزش ‌های رزمی سنگین به شمار می ‌روند.

 

تفاوت ‌های میان جودو و کشتی

همان طور که در توضیحات بالا ذکر شد هر دوی این ورزش ‌ها تن به تن بوده و با هم شباهت ‌هایی دارند. ولی این دو ورزش در قوانین و مبارزه دارای تفاوت ‌هایی هستند که موجب متمایز شدن این دو ورزش از هم می ‌شود. از لحاظ گرفتن امتیاز ورزش کشتی یا جودو با هم فرق دارند و همین طور در ورزش جودو از تکنیک و فن ‌های زیادی نسبت به کشتی استفاده می ‌شود و حتی می ‌توان گفت تکنیک و قوانین جودو خیلی حرفه ‌ای ‌تر و بالاتر از کشتی است.

در ورزش جودو می‌ توان با صرف کمترین انرژی تاثیر و امتیاز بیشتری را کسب کرد و نیاز نیست که حتما فرد برای شکست حریف خود تمامی وزن خود را روی آن بیندازد و فقط باید فن ‌ها و ضربات خود را در زمان و وقت مناسب وارد کند. در زمان انتخاب جودو یا کشتی برای ورزش رزمی به تمامی این نکات باید توجه کرد در واقع ورزش جودو هنر رزمی استواری است و فن ‌های مورد اجرا در این ورزش مناسب دفاع شخصی است که می ‌توان برای دفاع و یا حتی مبارزه‌ ها از آن بهره برد.

 

بیشتر بخوانید : با انواع کلاه رزمی آشنا شوید

 

شباهت‌ های بین جودو و کشتی چیست؟

بر اساس تفاوت ‌هایی که در مورد روش ‌های مبارزه ذکر شد، باید توجه داشت که از لحاظ ساختار کلی شبیه هم هستند و هر دو سبک، دارای مبارزه تن به تن است و نمی ‌توان به درستی گفت که جودو یا کشتی کدام برتر و بهتر است. ورزش جودو از لحاظ ساختار بسیار به ورزش کشتی شبیه است. این دو ورزش رزمی بدون اینکه از تجهیزات و وسایلی برای مبارزه استفاده کنند، اجرا می ‌شود.

از نظر تجهیزات ورزشی هر دو ورزش نیاز به یک تشک مناسب و استاندارد دارند تا بتوانند مبارزه را روی آن به سادگی انجام دهند و لباس ورزشی هر دو که از نیاز های ضروری برای جدا یا کشتی محسوب می ‌شود.

 

جودو بهتر است یا کشتی

 

ورزش جودو یا کشتی ، کدام بهتر است؟

با توضیحات و معرفی این دو ورزش رزمی که در مورد تفاوت و شباهت ‌های آنها توضیحاتی داده شد، می‌خواهیم بدانیم کدام یک از این ورزش‌ ها بهتر است، جودو یا کشتی؟ ورزش ‌های رزمی شامل فن یا تکنیک ‌های باستانی، سنتی و روش ‌های مبارزه ‌ای هستند که به صورت تن به تن انجام می ‌شود.

در بیشتر سبک ‌های رزمی معمولا سلامت بدن، رشد ذهنی، تعالی و رشد معنوی بسیار اهمیت دارد و می‌ توان این سبک ‌های رزمی را به سه گروه طبقه‌ بندی کرد که عبارت اند از:

  • بدون سلاح
  • با سلاح
  • ترکیبی از هر دو

 

انتخاب کشتی یا جودو

بیشتر ورزش ‌های رزمی و یا رشته‌ های ورزشی توسط مهارت ‌های فرد و توسط ضربه‌ های پا و دست صورت می ‌گیرد. این ورزش ‌های رزمی از ورزش ‌هایی الهام گرفته شده است که دارای خصوصیات اخلاقی و یا ارزش زیادی است. برای اینکه یکی از ورزش ‌های جودو یا کشتی را انتخاب کنید، باید دانست که اگر می ‌خواهید تکنیک ‌های دفاع شخصی را یاد بگیرید، باید جودو را انتخاب کنید. زیرا در این ورزش مبارزه ‌های سنگین و طرز زمین زدن را به شما یاد می ‌دهند.

نمی ‌توان گفت کدام یک از این دو ورزش بهتر است؛ زیرا همه چیز بستگی به خود فرد دارد که باید بداند به کدام یک از ورزش ‌های جودو یا کشتی علاقه دارد. هر دوی این ورزش ‌ها بسیار سودمند بوده و از بهترین ورزش ‌های رزمی هستند و باید نسبت به علاقه و مهارت ‌های خود یکی از رشته‌ های ورزشی را انتخاب کرد.

 

مطلب پیشنهادی پیشگام رزم : انواع هوگو رزمی

 

کلام پایانی

با توضیحات مختصری که در مورد تفاوت و شباهت ورزش ‌های رزمی جودو و کشتی داده شد با خصوصیات این دو ورزش آشنا شدید و برای انتخاب یکی از هنر های رزمی جودو یا کشتی باید به علاقه و مهارت خود متکی شوید. افراد با تلاش و پشتکار در تمرین می توانند در هر یک از این ورزش های به موفقیت دست پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *