مقالات

فرق کاراته با تکواندو چیست ؟کاراته یا تکواندو!

فرق کاراته با تکواندو

ورزش و تمرین از سنین کودکی برای رشد و شکل ‌گیری بدن بسیار مناسب می‌باشد. کاراته و تکواندو از شناخته شده ترین ورزش ‌های رزمی در دنیا می‌باشند. کاراته و تکواندو تفاوت‌های زیادی با هم دارند و این تفاوت‌‌ها مخصوصاً برای افراد مبتدی بسیار با اهمیت می‌باشد. در این مطلب در سایت پیشگام رزم ، تولیدکننده لوازم رزمی ،  به فرق کاراته با تکواندو می‌پردازیم.

 

اهمیت کاراته و تکواندو

تکواندو برای کودکان یکی از ورزش‌ های مناسبی است که علاوه بر مزایای جسمانی، روحیه اخلاق و نظم را نیز به آن ها آموزش می‌دهد. ورزش ‌های رزمی، علاوه بر سلامت جسمی و روحی کودک با انجام تمرین‌ های هوازی بدن خود را عضلانی و متعادل میکنند . در کلاس‌ های هنرهای رزمی، درس ‌های مهمی مربوط به دفاع شخصی، احترام، نظم و داشتن اعتماد به نفس به کودک را آموزش می‌دهند. دو نمونه از این کلاس‌ها، کلاس‌های کاراته و تکواندو می‌باشند.

 

مزایای تکواندو برای کودکان

 

مزایای تکواندو برای کودکان

۱ – کودک شما منعطف تر و متعادل ‌تر می‌شود.

۲ –  نظم، انضباط و اعتماد به نفس را می ‌آموزد.

۳ –  ماهیچه های پا قوی ‌تر می‌شوند.

۴ –  توانایی تمرکز در کودکان بیشتر می‌شود.

۵ –  باعث افزایش قدرت تصمیم گیری می‌شود.

۶ – زمینه رقابت در آن ها افزایش پیدا می‌کند.

 

معایب تکواندو برای کودکان

۱ – برای موفق بودن در این ورزش به انگیزه و اشتیاق نیاز است و برای شخصیت ‌های ضعیف مناسب نمی‌باشد.

۲ – بانوان به دلیل اینکه استخوان بندی ضعیف ‌تری دارند و آسیب پذیر می‌باشند معمولاً صدمات بیشتری می بینند و در مسابقات ممکن است دچار شکستگی ساق پا و صدمات نخاعی شوند.

۳- ورزش‌ های رزمی رشد قد را کندتر می‌کند.

 

برای کودکان تکواندو  بهتر است یا کاراته؟

از نظر روحی و جسمی هم تکواندو و هم کاراته برای کودکان مفید می‌باشند.   تمرکز کاراته را، باید بر مانور های دفاع شخصی دانست. اما تکواندو بر روی مهارت‌ های رقابتی تمرکز دارد. اگر کودک شما به حرکات ملایم تر علاقه دارد و تمام بدنش درگیر ورزش باشد، پس بهتر است که کاراته را انتخاب کنید; اما اگر به حرکات سریع و لگد های  دقیق ‌تر علاقه مند می‌باشد، بنابراین تکواندو گزینه بهتری خواهد بود.

علاوه بر فرق کاراته با تکواندو ، هنرهای رزمی کاراته و تکواندو شباهت ‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و می‌توانید شما این شباهت ‌ها را در تکنیک‌ های پایه این دو ورزش، کاملاً مشاهده کنید. ورزش کاراته و تکواندو امروزه جز پرطرفدارترین هنرهای رزمی می‌باشند و توانستند با حضورشان به میدان المپیک، محبوبیت زیادی را برای خود در بین افراد جامعه به دست آورند.

 

کاراته یا تکواندو

 

در کاراته تکنیک ها ترکیبی از دست و پا هستند و باید طبق اصول و قوانین اجرا شوند تا بتوانید امتیاز را به دست آورید، اما در تکواندو تکنیک ها، بر پایه ضربات پا هستند، که به صورت چرخشی و تبدیلی، اما سرعتی، اجرا می‌شوند و باعث می‌شود شما امتیاز مورد نظر خود را به دست آورید.

از دیگر موارد فرق کاراته با تکواندو باید گفت که لباس های کاراته و تکواندو در ظاهر ممکن است به یکدیگر شباهت داشته باشند، اما وقتی با جزئیات به آن نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که لباس کاراته، در بخش پیراهن، از دو بخش تشکیل شده است که باید روی یکدیگر قرار بگیرند و رنگ پیراهن و شلوار آن یکی است و سفید می‌باشد. اما لباس تکواندو در بخش مبارزه و پومسه، متفاوت است. به صورت کلی، لباس تکواندو در بخش پیراهن، یک تکه بوده و قسمت یقه آن، نوار مشکی دارد. شلوار آن معمولاً به رنگ‌های آبی و مشکی می‌باشد.

کاتا در تکواندو، یعنی سبک کنترلی و غیر کنترلی حرکات نمایشی یا مبارزه با حریف فرضی. در این ورزش ضربه، نشست، دفاع و نفس گیری دقیق، دارای اهمیت می‌باشد. در برخی کاتا های رده بالا، حرکات و پرشی نیز وجود دارد که جذابیت آن را دو برابر می‌کند.

 

در تکواندو در بخش پومسه، یک مسیر یا الگو باید طی شود و در حین اجرا، ضربات پا با انعطاف بالا، بسیار مهم است. در کاراته، ۶۰ درصد حرکات توسط دست و ۴۰ درصد  تکنیک‌ های پا می‌باشد. اما در تکواندو ۴۰ درصد با دست و ۶۰ درصد آن با حرکات پا انجام می‌شود.

کاراته هنر رزمی است که بر اساس حرکات پانج، ضربه آرنج یا زانو و تکنیک ‌هایی با دست باز می‌باشد. دیسیپلین شامل تکنیک ‌های بلاکینگ یا مسدود می‌باشد و در بعضی از حرکات تیزتر و قوی ‌تر عمل می‌کند، اما تکواندو روی تکنیک ‌های ضرب  تمرکز دارد و شامل تمرین یادگیری پانچ و ضربه ‌هایی با دست باز، پرشی و قفل مفاصل میباشد.

از دیگر موارد فرق کاراته با تکواندو میتوان گفت که تکنیک سنتی در تکواندو با حرکت بازوها شروع می‌شود، اما در کاراته شامل حرکت‌ های مستقیم در دست و عضلات ران و زیر کمر می‌باشد. در تکواندو ضربات به صورت بدون کنترل می‌باشد، اما در کاراته ضربات به صورت کنترلی زده می‌شود. در تکواندو یک نقاب و پوشش و نگهدارنده قفسه سینه وجود دارد اما شما در کاراته چنین چیزی مشاهده نمی کنید.

ترکیب رنگ ها در کاراته به این صورت میباشد:

سفید، زرد، نارنجی، سبز، آبی، بنفش، قرمز، قهوه ای و در آخر مشکی و درجه ی مشکی نیز دان ۱، دان ۲ و دان ۳ میباشد.

اما ترتیب رنگ در تکواندو شامل :

سفید، زرد، سبز، آبی، قرمز و در اخر مشکی و درجه ی مشکی هم شامل دان ۱، دان ۲ و دان ۳ میباشد.

 

نکته ی پایانی

در این مطلب با فرق کاراته با تکواندو آشنا شدیم. کاراته و تکواندو هر دو یک ورزش کامل برای بدن می‌باشند و باعث تقویت عضلات و استحکام بدن، صبر و انضباط میباشند. تکواندو و کاراته دارای تفاوت هایی نیز میباشند که مطابق علایق خود میتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *