مقالات

فواید طناب زدن چیست ؟ + مزایا و معایب + کاربردها

فواید طناب زدن

امروزه فواید طناب زدن و سایر ورزش ها بر هیچکس پوشیده نیست. ورزش کردن به طور مستمر باعث افزایش قوای جسمانی، روحیه بالا، اعتماد بنفس، بهبود شرایط قلب و عروق و غیره میشود. برخی افراد گمان میکنند که ورزش فقط برای سنین کودکی و نوجوانی است این در حالیست که ورزش برای تمامی سنین از کودکی تا کهسنالی بسیار مفید و کاربردی است. از این رو پیشنهاد میشود چنانچه تاکنون هیچ ورزشی را شروع نکرده اید از یک ورزش ساده و سبک مانند طناب زدن استفاده کنید. همین طناب زدن که  در ظاهر یک تفریح کودکانه است دارای فواید شگفت انگیزی است که در این مقاله بدان پرداخته میشود. پس چنانچه تاکنون هیچ ورزشی را شروع نکرده اید و یا اگر بدنتان ضعیف است و خیلی زود خسته میشوید، یا اگر از کمبود اعتماد بنفس رنج میبرید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

انواع بهانه برای شروع نکردن ورزش

 

در این بخش از مقاله با فواید طناب زدن و تاثیر آن در عدم بهانه جویی افراد برای  شروع نکردن ورزش میپردازیم. یعنی طناب زدن هرگونه بهانه ای را برای تنبلی کنار میزند:

 

  • هزینه ورزش بسیار زیاد است

برخی افراد علت ورزش نکردن خود را به هزینه بالای آن نسبت میدهند. هزینه بالای باشگاه، ست ورزشی، لوازم ورزشی و غیره. اما طناب زدن صرفا به یک طناب و یک جفت کفش احتیاج دارد. در هر فضا و مکانی و بدون پرداخت هیچ هزینه ای شما میتوانید ورزش را آغاز کنید و از آن لذت ببرید.

 

فواید طناب زدن

 

  • نداشتن وقت

شما میتوانید طناب زدن را از روزی ۵ دقیقه شروع کنید و آن را افزایش دهید. روزانه ۵ تا ۲۰ دقیقه طناب زدن هیچ وقتی از شما نمیگیرد ولی همین تعداد کم به مرور زمان باعث افزایش استقامت بدنی شما شده و بعدها میتوانید در تایم بسیار کمی تعداد زیادی طناب بزنید.

 

 

  • نداشتن مهارت کافی برای شروع

همه ورزشکاران دنیا در ابتدا هیچگونه مهارت ورزشی نداشتند و ورزش را بدون سابقه شروع کرده اند. بااین حال لازم به یادآوری است که طناب زدن به هیچگونه مهارتی نیاز ندارد‌.

 

فواید طناب زدن

در این بخش از مقاله به فواید طناب زدن خواهیم پرداخت. پس اگر میخواهید بدانید همین طناب زدن ساده چه مزایایی دارد تا انتها با ما باشید:

 

  • بهبود سلامت قلب و عروق

پرش هایی که برای طناب زدن انجام میشود باعث افزایش خون رساتی و در نتیجه اکسیژن رسانی به عضلات و سایر اندام های بدن میشود. همین پمپاژ خون باعث افزایش ضربان قلب و بهبود تنفس در فرد شده و در نهایت سلامت هرچه بیشتر قلب و عروق را به همراه خواهد داشت. به مروز زمان طناب زدن باعث افزایش ظرفیت ریه ها در تنفس و تقویت قلب میشود.

 

  • تقویت عضلات

طناب زدن یک حرکت مفید و موثر در تقویت عضلات ران و ساق پا است. همچنین این تمرین باعث تقویت عضلات  شانه ها نیز میشود. در واقع طناب زدن به مرور طمات باعث استقامت عضلانی و بهبود قدرت عضلانی میشود. پس اگر میخواهید اکثر عضلات بدنتان در گیر کنید طناب زدن را فراموش نکنید.

 

تقویت عضلانی از فواید طناب زدن

 

  • افزایش تراکم‌ استخوان

از دیگر فواید طناب زدن افزایش تراکم استخوان است. طناب زدن یک حرکت پرشی و مستمر است که به مرور زمان باعث تقویت و افزایش تراکم استخوان ها میشود. طی پژوهشی از تعدادی شناگر المپیکی خواستند که به مدت ۲۲ هفته به مدت ۲۰ دقیقه طناب بزنند. پس از این مدت مشخص شد که تغییر قابل توجهی در استخوان ستون فقرات کمری و بخش از استخوان ران در آنها ایجاد شد. بنابراین این ورزش در بهبود شرایط استخوان نیز تاثیر بسزایی دارد.

 

  • بهبود تعادل و هماهنگی بدن

طناب زدن میتواند ارتباط و هماهنگی منظمی در بین دست و پا و ذهن برقرار کند. یعنی شما یاید همزمان بتوانید بپرید و دست و پاهایتات را به طور منظم حرکت دهید. همچین این کار سبب افزایش تعادر شما عزیزان خواهد شد.

 

  • کاهش اضطراب

در سال ۲۰۲۱ یک آزمایش روی برخی از داوطلبین انجام شد.‌طی این آزمایش افراد ۷ بار و هر بار به مدت ۲ دقیقه طناب زدند. پس از انجام آزمایش تست بزاق و ادار از افراد گرفته شد. همچنین یک پرسشنامه رواشناختی توسط آن ها پر گردید. پس از این آزمایش مشخص شد که طناب زدن تاثیر بسزایی در کاهش اضطراب دارد.

 

  • کالری سوزی

یکی دیگر از فواید طناب زدن کالری سوزی است. میدانید که یکی از روش های موثر در کاهش وزن، کالری سوزی است. چنانچه فردی به مدت ۱۵ دقیقه پی در پی طناب بزند موفق به سوزاندت ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری خواهد شد. جیلیتن مایکلز یک مربی بسیار مشهور است. این مربی در خصوص کالری سوزی با طناب میگوید هیچ ورزشی قادر نخواهد بود به اندازه طناب زدن در مدت کوتاهی این میزان از کالری را بسوزاند. حتی ورزش هایی مانند شنا، دوچرخه، دو و قایق سواری. علت این امر درگیری اکثر عضلات درشت و بزرگ بدن در طی طناب زدن است. بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید طناب زدن را فراموش نکنید.

 

تاثیر طناب زدن در کاهش وزن

تا اینجا به طور کامل با فواید طناب زدن آشنا شدید. اما بهتر است قدری به مسئله کاهش وزن به کمک طناب زدن بپردازیم. اگر چه طناب زدن تاثر زیادی در کالری سوزی دارد اما واقعیت این است که این ورزش به تنهایی قادر به کاهش وزن شما نیست. درواقع کاهش وزن ملزم به داشتن رژیم غذایی درست و اصولی است. شما باید در طول روز کالری مشخصی دریافت کنید. اگر در روز بیشتر از کالری مورد نیاز بدنتان کالری دریافت کنید وزنتان‌ افزایش میابد و اگر کمتر از این مقدار دریافت کنید وزنتان کاهش میابد. نه تنها طناب زدن بلکه هیج ورزشی قادر به کاهش وزن شما نخواهد بود مگر آنکه در کنار آن یک رژیم غذایی درست و اصولی را رعایت کنید. پس این سری انتظارات عجیب و غریب را از یک ورزش نداشته باشید.

 

سخن آخر

امیدواریم تا اینجا به طور کامل با فواید طناب زدن آشنا شده باشید. پس لطفا هرچه زودتر بهانه ها را کنار بگذارید و طناب زدن را شروع کنید. این ورزش با کمترین هزینه و کمترین زمان میتواند نتایج شگقت انگیزی در سلامت جسم و روان شما داشته باشد. امید است این مقاله از وبسایت پیشگام رزم، تولیدکننده لوازم رزمی ، برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *