مقالات

معرفی ۵ تا از وسایل مهم و ضروری ورزش بوکس + فواید این ورزش برای سلامتی بدن

وسایل رزمی بوکس

ورزش بوکس هم ، نیازمند وسایل و تجهیزات رزمی می باشد. باید از قبل وسایل رزمی بوکس را تهیه کرده و آماده داشته باشید. زیرا برای انجام و یاد گیری آن حتما لازم است از تجهیزات مخصوص استفاده شود. تهیه لوازم و تجهیزات به دلیل اینکه آسیب زیادی به افراد وارد میشود ضروری میباشد. از لوازم مورد نیاز برای  این ورزش  می توان به کلاه ، دستکش ،باند ،محافظ  لثه، محافظ  کشاله ران  و پا اشاره کرد. این لوازم و تجهیزات به دو دسته ی وسایل  افراد مبتدی و وسایل  افراد حرفه ای تقسیم می شود.

 

۱. لباس رزمی بوکس

حتما در مسابقات دیده اید که ورزش کاران این حرفه  لباس خاصی به تن ندارند و تنها شورت  مخصوص ، دستکش و کفش به چشم می خورد. ولی در مسابقات بوکس آماتوری و المپیادی اینجور نیست و حتما ورزشکار باید از وسایل مورد نیاز بوکس مثل لباس مناسب همچون رکابی بپوشد ، که جنس این لباس ها معمولا از الیاف سبک و خنک تهیه شده اند که از حساسیت و عرق ریختن جلوگیری میکند. از آنجایی که طرز لباس پوشیدن بوکسور ها قانون خاصی ندارد آن ها میتوانند هر نوع لباسی که در آن احساس راحتی دارند ، استفاده کنند در هنگام تمرین . در واقع لباس بوکسور ها باید راحت بوده و آنها احساس ناراحتی نداشته باشند و محدود نشوند. جنس شورت های ورزشی بوکسور ها معمولا از ساتن با پایه پلی استر تولید میشوند که قابلیت خنک کنندگی دارند.

 

لباس رزمی بوکس

 

۲. دستکش بوکس 

دستکش ها به عنوان عضو جدا نشدنی از بین همه ی وسایل رزمی بوکس نقش مهمی را ایفا میکنند که وجود دستکش ها در کل تمرین ها و مسابقات الزامی است. این دستکش ها با مجهز بودن به کوسن های بادی علاوه بر دست بوکسور ، از صورت حریف مقابل نیز تا حدودی محافظت میکند. گشاد بودن دستکش بوکس باعث میشود که پس از هر بار مشت زدن روی دست تان لغزیده و تمرکز و قدرت شما را بگیرد ، پس برای انتخاب سایز دستکش بوکس باید دستکش بدون فشار به راحتی وارد دست شما شود و بند و چسب آن را به راحتی باز و بسته کنید پس هنگام خرید به این موارد توجه کافی داشته باشید.

 

دستکش رزمی بوکس

 

انواع دستکش رزمی بوکس

این دستکش ها در ۳ نوع مختلف مسابقه ای ، کیسه ای و اسپارینگ میباشد و هر کدام استفاده متفاوتی دارند. دستکش کیسه ای از تجهیزات ضروری برای افراد مبتدی میباشد و با داشتن پد های اضافی و قدرت بالای ضربه گیری آن به بوکسور های مبتدی کمک میکند که بدون ضربه دیدن ، مهارت های لازم را یاد بگیرند. دستکش های اسپارینگ طوری طراحی شده اند که نه تنها بوکسور بلکه حریف مقابلمان هم آسیبی  نمیبیند. اما دستکش های مسابقه ای برای مبارزه اصلی  طراحی شده است و وزن آن ۲۰۰ تا ۳۵۰ گرم و تعداد کمی پد های ضربه گیر دارد تا بتوان به راحتی ضربه را به حریف خود انتقال دهیم. هر چه دستکش سنگین تر باشد قابلیت ضربه گیری آن بیشتر است و شدت ضربات مشت را کاهش میدهد.

 

۳. محافظ دهان بوکس

فک و دندان جز اعضای حساس و آسیب پذیر بدن است. و با کوچکترین ضربه احتمال آسیب دیدن آن زیاد است ، بنابراین استفاده از محافظ دندان ضروری میباشد. این محافظ از پلاستیک ساخته شده است و مانع وارد شدن هر گونه آسیب به فک و دهان میشود. محافظ لثه در ۲ نوع یک طرفه و ۲ طرفه تولید میشود. که نوع یک طرفه آن کاربرد بیشتری دارد. و نوع دوم آن که دو طرفه میباشد تنفس را برای ورزشکار دشوار میکند و ورزشکار مجبور است در طول تمرین یا مبارزه اصلی دهانش کاملا باز بماند. نوع جدیدی از محافظ لثه در بازار وجود دارد که با گذاشتن آن در آب جوش و سپس دهان کاملا قالب دندان های فرد میشود. استفاده از این وسایل نیاز به تجربه زیادی دارد تا موجب آسیب رساندن به لثه و دندان ها نشود.

 

تجهیزات رزمی بوکس

 

۴. کیسه بوکس 

کیسه بوکس یکی از لوازم ورزشی است که از اصلی ترین نیاز های هر بوکسور و وسایل مورد نیاز بوکس به شمار میرود ، که دارای ابعاد و اندازه ها ی متنوعی است. انواع مختلف کیسه بوکس شامل کیسه بوکس سنگین، سرعتی و دو طرفه میباشد و کاربرد هر کدام متفاوت است. کیسه بوکس سرعتی که روی یک فنر نصب شده است و وزن آن سبک میباشد ، برای تمرین های سریع مشت زنی بسیار مناسب است. کیسه بوکس دو طرفه هم از بالا به سقف و از پایین به زمین متصل است و چون وزن کمی دارد سرعت بالایی در برگشت واکنش دارد بنابراین در پیشرفت مهارت دفاعی تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

کیسه بوکس ورزشی

 

۵. کلاه رزمی بوکس 

کلاه و محافظ سر تنها برای تمرینات و مسابقات آماتوری مورد استفاده قرار میگیرد و در بوکس حرفه ای جایگاهی ندارد. وظیفه این ابزار محافظت از صورت و فک بوکسور در برابر ضربات و آسیب های احتمالی است. دو نوع کلاه از وسایل رزمی بوکس وجود دارد که ضروری میباشد و نوع اول کلاهی است که با استفاده از بند روی سر بسته میشود. و نوع دیگر دارای محافظ بینی و دهان میباشد. اما نوع دوم این محافظ  تنفس را برای ورزشکار دشوار میکند.

 

 

کلاه رزمی بوکس

 

مهم ترین فواید ورزش بوکس

تمرینات سخت و سنگین آن منجر به آب شدن چربی ها و خوش فرم شدن عضلات بدن می شود. میزان هورمون رشد در بدن بوکسورها افزایش می یابد، ورزش بوکس به کار کرد بهتر ذهن  کم می کند  وبا تقویت حافظه ،هماهنگی بین دست و چشم ها را ایجاد می کند .بوکس استرس را کاهش می دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. با استفاده از ورزش بوکس و انجام دادن  تمرین های آن می توانید وزن خود را کاهش داده  و خوش فرم شوید. انجام تمرین هایی مانند،طناب زدن ، جهش ،و تمرینات هوازی باعث سلامت قلب و عروق  شما می شود.

 

نتیجه گیری

در این مطالب نگاهی کلی به تجهیزات مورد نیاز ورزش بوکس داشتیم و هر کدام را مورد بررسی قرار دادیم. اگر تازه شروع به ورزش بوکس کرده اید حتما از این تحهیزات ایمنی استفاده کرده و آنها را خریداری نمایید. پیشگام رزم به عنوان تولید کننده لوازم رزمی تمامی محصولات مورد نیاز ورزش بوکس و دیگر ورزش های رزمی را با بهترین کیفیت و منصفانه ترین قیمت به شما عزیزان ارائه می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *