مقالات

تاریخچه ورزش بوکس در ایران

تاریخچه ورزش بوکس

موضوع اصلی این مقاله در رابطه با تاریخچه ورزش بوکس است. هدف ما بررسی هایی در مورد ورزش بوکس و تاریخ شروع آن است. اما لازم است در ابتدا به سوال ورزش بوکس چیست پاسخ دهیم.

بوکس ورزشی رزمی است که دارای تکنیک های خاصی بوده و   توسط دو نفر مبارز حرفه ای یا آماتور صورت می گیرد.

مکانیزم فعالیت در این رشته، همان طور که گفته شد با دو بوکسور آغاز می شود. آنها با استفاده از ضرباتی که به وسیله مشت های خود وارد می کنند، از خود دفاع می نمایند.

در مسابقات بوکس هم که راندهای آنها به صورت ۳ دقیقه ای است، مبارزه به این شکل صورت می گیرد که: پس از انجام تکنیک ها به صورت اصولی توسط مبارزه کنندگان، یکی از دو شرکت کننده به زانو در آمده و با ناک اوت شدنش، مبارزه به پایان می رسد.

این ورزش از دیرباز تا کنون در حال انجام است و امروزه به خاطر پیشرفت های چشم گیری که در این زمینه انجام گرفته، محبوبیت آن در میان پیر و جوان نیز افزایش یافته است.

رشته ورزشی بوکس

افرادی که این رشته رزمی و مدرن را انتخاب می کنند باید تمام تکنیک های آن را فراگیرند و با تمرینات فراوان، نیروی بدنی خود را قوی سازند. برخورداری از روحیه مبارزه طلبی و روحیه جنگجویی نیز، لازمه این ورزش دوست داشتنی می باشد.

علاوه بر این موارد، وجود یک داور کاربلد و حرفه ای که بتواند بر میدان مبارزه تسلط داشته باشد و از هرگونه تخلف در بازی جلوگیری نماید، امری ضروری و بسیار مهم تلقی می شود.

اینک برای رسیدن به قله موفقیت و پیروزی، چند حرکت مهم بوکس برای حمله را بشناسید.

مشت، کراس، قلاب، قیچی بالایی

و حرکات بوکس که جهت دفاع بکار می روند شامل:

استفاده از پا، لغزش، فریب دادن و پرچ می باشند.

 تاریخچه ورزش بوکس

تا کنون هیچ گونه اطلاعات دقیق و ثابت شده ای در رابطه با تاریخچه ورزش بوکس در دسترس نیست. ولی با نگاهی به پیشینه بوکس، متوجه قدمت چندین ساله اش خواهیم شد که آغازگر آن روم باستان می باشد.

اولین رقابت های بوکس حدود ۶۷۷ سال قبل از میلاد مسیح رقم خورده است و قانون مندی آنها بوسیله  مارکیز در سال ۱۸۹۰ انجام گرفت. دو سال بعد از گذشت این موضوع، یعنی سال ۱۸۹۲، اولین مسابقه همراه با تکنیک های اصولی و درست انجام گرفت.

جالب است بدانید که شواهدی وجود دارد که از طریق یافتن دستکش هایی چرمی به وجود آمده است. بر اساس این یافته ها، مبارزه کنندگان دست کش های خود را با فولاد و سنگ تعبیه می کرده اند و برای دفاع از خود، با آنها ضربه هایی را به حریف وارد می نمودند. که نتیجه این مبارزه، کشته شدن یکی از افراد خواهد بود.

با توجه به این موضوع می توان پی برد که دستکش ها تنها تجهیزاتی بوده اند که رزمی کاران جهت دفاع، از آنها استفاده می کرده اند.

ولی امروزه شاهد پیشرفت های زیادی در این ورزش هستیم که البته این ترقی ها را مدیون استادانی هستیم که در تعلیم و تربیت علاقه مندان به رشته بوکس کوشش های فراوانی انجام می دهند.

تولید کننده لوازم رزمی

گروه دیگر، تولید کننده لوازم رزمی می باشند که با طراحی و تولید انواع ملزومات رزمی از جمله: کلاه رزمی، دست کش، ساقبند، ساعد بند، هوگو، کاپ و غیره در زمینه محافظت از اعضای بدن رزمی کار تلاش های بی وقفه ای انجام می دهند.

تمام پوشش ها و وسایل تهیه شده توسط این کمپانی، بسیار باکیفیت و استاندارد می باشند. بنابراین افرادی که در رشته بوکس و سایر رشته های مشابه فعالیت ‌می کنند، می توانند با خاطری آسوده و مطمئن از ایمنی پوشش های ارائه شده، به مبارزه بپردازند.

 فواید ورزش بوکس

همان طور که در مباحث قبلی اشاره کردیم، بوکس یکی از رشته هایی است که قدمتی تاریخی دارد و از سال های گذشته تا به امروز توانسته اصالت خود را حفظ نماید و در میان علاقه مندان، به محبوبیت هر چه بیشتر دست یابد.

این ورزش در سایر کشورهای دنیا در حال انجام است و در ایران نیز بسیار پرطرفدار می باشد.

خالی از لطف نیست که در این مطلب به تاریخچه ورزش بوکس هم گذری داشته باشیم، سپس به بیان فواید بوکس بپردازیم.  

شاید تا کنون نامی از هوارد باسکویل آمریکایی به گوشتان نرسیده است. این شخص اولین کسی است که ورزش بوکس را وارد کشور ایران نمود.

سپس در سال ۱۳۱۴ ورود قهرمان بوکس فایت چکسلواکی به ایران، باعث علاقه مند شدن اکثر جوانان به این ورزش شد.

و اینکه مسابقات در سال ۱۳۱۸ با دستور رضا شاه آغاز شد که در سال ۱۳۲۳ در کشورمان به رسمیت شناخته شد. به این ترتیب افراد در سنین مختلف به فعالیت و تمرین در رشته بوکس پرداختند و بارها موفق به کسب رتبه و سرافراز نمودن کشورمان شده اند.

چند نمونه از فواید ورزش بوکس

فعالیت در بوکس همانند سایر ورزش های دیگر، برای تقویت قوای جسمانی و روحیه افراد بسیار سودمند است‌. برای اثبات این موضوع به چند نمونه از فواید ورزش بوکس توجه نمایید.

  • موجب افزایش اعتماد به نفس در ورزشکار می شود، چون خوش اندام شدن را در پی دارد.
  • باعث می شود تحمل فرد بیشتر شده، اکسیژن رسانی به عضلات راحتر، افزایش گردش خون و جذب اکسیژن توسط ریه ها بهتر انجام گیرد.
  • ضامن سلامت قلب و عروق، استحکام استخوان ها و مفاصل می باشد.
  • وزن ورزش کار را کنترل می کند و باعث رشد خوب سرشانه، دست ها و عضلات میانی می شود.
  • با تقویت پاها، بالطبع چابکی و سرعت را به بوکسور هدیه می دهد.
  • موجب ایجاد تعادل در عضلات میانی کمر، شکم و پشت می شود.

بهترین سایت خرید تجهیزات بوکس

چون بوکس ورزشی است که با زد و خورد همراه می باشد، بنابراین به تجهیزات دفاعی نیاز دارد تا در حین انجام تمرین و مسابقه، بدن بوکسورها در امان بماند.

در این مقاله، مجموعه ای که پوشش های ایمنی رزمی را طراحی و تولید می کند، به شما معرفی کردیم. وسایلی که توسط این کمپانی ارائه می شوند با نام تجهیزات بوکس شناخته می شوند.

برای یک بوکسور، استفاده از کلیه تجهیزات حائز اهمیت است زیرا بدون شک تضمین کننده سلامت جسمانی رزمی کار می باشند.

ضروریت کاربرد آنها به شکلی است که در صورت سرباز زدن شرکت کننده در مسابقات از پوشیدن آن ها، موجب حذف شدنش  از مبارزه خواهد شد.

موضوع بعدی در رابطه با یافتن سایت یا مکان معتبر و مطمئن جهت خرید ‌تجهیزات رزمی باکیفیت می باشد.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در پی یافتن یک فروشگاه باسابقه و معروف می باشید که بتواند کالاهای اصل و مرغوب ارائه دهد، پیشنهاد ما به شما کاربران محترم این است که به سایت پیشگام رزم رجوع نمایید و کلیه ‌وسایل و پوشش های رزمی را این سایت خریداری نمایید.

سایت پیشگام رزم

این مجموعه به عنوان بهترین سایت خرید تجهیزات بوکس و سایر ورزش های رزمی دیگر سالهاست که در حال فعالیت می باشد.

پس دیگر جای نگرانی نیست زیرا شما با یک فروشگاه مشهور و باسابقه آشنا شده اید و زین پس می توانید همه پوشش های مورد نیاز خود را با اصلی ترین قیمت از آن خریداری نمایید.

در ضمن اگر از وسایلی مانند میت ورزشی یا کیسه بوکس جهت تقویت مشت ها و عضلات خود استفاده می کنید یا نیازمند تهیه آنها می باشید، به سایت نام برده مراجعه نمایید و با خرید نیازمندی های خود، از سایر خدمات هم آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *