مقالات

لوازم مورد نیاز ورزش تکواندو چیست ؟ (قسمت دوم)

لوازم ورزش تکواندو چیست

لوازم مورد نیاز ورزش تکواندو چیست؟ در مقاله های قبل تاجایی گفته شد که تکواندو به روز شده‌ی یک ورزش رزمی کره ای است که تاریخچه بسیار قدیمی دارد. قدمت آن به ۲۰ قرن پیش میرسد و این را میتوان از روی نقاشی های روی دیواره غارها و معابد فهمید‌.

 

تاریخ بین المللی شدن ورزش تکواندو

اما این ورزش چه زمانی بین المللی شد ؟ این ورزش در سال۱۹۷۳ به عنوان یک رشته رسمی شناخته سد و فدراسیون جهانی تکواندو با شرکت ۱۸ کشور شکل گرفت . بعد از دوماه از تشکیل فدراسیون جهانی تکواندو اولین مسابقات در سئول برگزار شد . مسابقات زنان نیز از ۱۴سال بعد ازاین تاریخ شروع شد .

 

تاریخ ورود تکواندو به ایران

تکواندو در سال ۱۳۴۷ وارد ایران شد. دو سال بعد ازاین تاریخ اولین کلاس آموزشی با ۷۵نفر شروع شد. در ابتدا ابن ورزش زیر نظر فدراسیون ورزشهای رزمی بود سپس مستقل شد. سپس اولین حضور تیم ایران در مسابقات بین المللی در سال ۱۹۷۵ بود. در این مسابقات تیم ایران تنها موفق به دریافت یک مدال نقره شد که آن هم متعلق به حسین بدیع زاده بود‌. این رشته در ایران به قدری قدرت گرفت که چندین سال است پس از کره جنوبی،قدرت دوم جهان و آسیا است. به طوری که در کنار وزنه برداری، تکواندو نیز از پرارزش ترین رشته های ورزشی ما ایرانیاست.

 

سبک های ورزش تکواندو

شاید برایتان سوال باشد که آیا تکواندو فقط یک سبک دارد یا چندتا؟

درواقع تکواندو مانند دیگر ورزش های رزمی چند سبک دارد که در گذشته از “سبک هیانگه” استفاده میشد و تا چند سال پیش هم تدریس میشد که این سبک خشن تر از سبک امروزی بود. امروزه در سرتاسر جهان از “سبک پومسه” استفاده میکنند این سبک به دلایل جذابیت های خاص خود مورد استقبال قراره گرفته و در همه جا تدریس میشود . در مقاله قبلی نام و کاربرد برخی وسایل مورد استفاده در تکواندو را برایتان توضیح دادیم . در این مقاله نیز سعی میکنیم چندمورد دیگر ازآنها را برایتان شرح دهیم:

 

لوازم ورزش تکواندو چیست؟

 

هوگو تکواندو

هوگو تکواندو

یکی از وسایلی است که در تکواندو ضروری است . درواقع این نام به جلیقه محافظتی تعلق دارد که تکواندو کاران آن را حین مسابقه به تن میکنند‌. این جلیغه از فومی ضربه گیر ساخته شده که لایه رویی آن از چرم است. ورزشکاران هوگو تکواندو را به منظور جلوگیری از اصابت ضربات به قسمت قفسه سینه و پهلو به تن میکنند. از آنجایی که برخورد دست و پا مبارزان به قفسه سینه و پهلو یکدگیر امتیاز مثبت در پی دارد بنابراین این قسمت ها همواره مورد اصابت قرار میگیرند. بنابراین هوگو رزمی باید کاملا ایمن باشد، پس تولید کنندگان سعی میکنند از فوم و چرم مرغوب استفاده کنند و درآن از یک لایه ابر پلی اتیلک و یک لایه AEV استفاده میکنند‌. پس در محکم بودن آن شکی نیست . ولی باید ورزشکاران توجه داشته باشند این لوازم را از برند معتبر تهیه کنند تا دوچار آسیب نشوند.

 

ساقبند رزمی

بیشتر بدانید: کلاه رزمی

 

ساقبند تکواندو

در ورزش تکواندو همانطور که میدانید بیشترین ضربات مربوط به پا و ساق پا هستند بنابراین این قسمت ها بیشتر در معرض خطر و آسیب هستند‌ . پس باید ورزشکاران حتما از ساقبند رزمی استفاده کنند . ساقبند نیز از فوم و چرم مرغوب برای ضربه گیری ساخته شده است و استفاده از آن در مسابقان اجباری میباشد.

 

بیشتر بدانید: کاپ تکواندو

 

کلام  آخر

اینک که متوجه شدید که لوازم ورزش تکواندو چیست . این رشته اگر چه بومی ایران نیست ولی بومی آسیاست و جوانان و ورشکاران ایرانی نشان داده اند که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند که همواره بعد از کره جنوبی در جهان حرف اول را میزنند‌ . کشور ما در اکثر زمینه های ورزشی استعداد دارند فقط کافیست پشتوانه داشته باشند تا بتوانند خودشان را نشان دهند‌‌ . به امید روزی که جوانان ما در تمام زمینه ها بخصوص ورزشی خود را به جهانیان ثابت کنند .

 

بیشتر بدانید: میت تکواندو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *