مقالات

لوازم ضروری ورزش تکواندو چیست ؟ (قسمت اول)

لوازم ضروری ورزش تکواندو

در مقاله قبل مختصری از پیشنیه تکواندو و همینطور در مورد وسایل مورد نیاز در تکواندو داده شد . همانطور که‌ گفتیم تکواندو یک ورزش رزمی و قدیمی کشور کره جنوبی است که به شکل مدرن در آمده و معنی کلی واژه تکواندو “راه و روش شکستن به وسیله پا و دست” است . این رشته در زمینه حرکات پا بسیار متنوع است و همین امر سبب خاص شدن این رشته شده است . لوازم ضروری ورزش تکواندو چیست ؟

این رشته در جنسیت نیز هیچگونه تفاوتی قائل نیست، یعنی چه مرد چه زن میتوانند در این رشته فعالیت داشته باشند . چه بسا بانوان ورزشکار در این زمینه بسیار قدرتمند ظاهر شده اند‌ . تکواندو دارای دو سبک ltf و wtf است که از لحاظ نام حرکات ورزش و پوشش و دفاع و جزئیات مختلف باهم تفاوت هایی دارند .

این رشته رزمی جز رشته هایی است که بیشترین شرکت کننده هارا در سراسر جهان دارد. و علاقه مندان زیادی نیز دارد . از آنجایی که این‌ رشته کاملا کاربردی است و فاقد حرکات نمادین است بنابراین ورشکاران در حین مبارزه ممکن است دچار آسیب جدی شوند . از این رو وسایل محافظتی مختلفی در این رشته مورد استفاده قرار میگیرد که در مقاله قبل توضیحات کوتاهی داده شد. به همین دلیل است که برخی به عنوان تولید کننده لوازم رزمی شروع به کار کرده اند و در این راستا تولیدات خاص خود را دارند. در این مقاله سعی میشود کاربرد چند از این وسایل توضیح داره شود.

 

وسایل محافظتی در تکواندو

میت بالشتی

میت تکواندو

همانطور که در بالا توضیح دادیم تکواندو از جمله ورزش هایی است که ضربات پای بسیار متنوعی دارد ، از این رو باید وسیله ای وجود داشته باشد که مبارزان با استفاده از آن این ضربات را تمرین کنند . حال این‌ وسیله در تکواندو به نام میت تکواندو مورد استفاده قرار میگیرد . ابن میت شامل فومی نرم و مناسب ضربات مبارزان است که لایه ای چرمی روی فوم را گرفته است . این لایه چرم مقاومت بالایی دارد و در برابر ضربات پاره نمیشود . میت تکواندو از لوازم ضروری ورزش تکواندو میباشد. در پشت این وسیله دو دستگیره وجود دارد که مربی با استفاده از آنها میت را مقابل ورزشکار گرفته تا تکواندو کار به آن ضربه بزند و مقدار فشار و مدل ضربه زدن را روی آن تمرین کند . پس یکی از وسیله های بسیار مهم در تکواندو است که در باشگاه ها از آن استفاده میشود .

 

کاپ تکواندو مردانه

کاپ تکواندو

در تکواندو حریفان ضربات بسیار زیادی بر همدیگر وارد میکنند و از آنجایی که ممکن است این ضربات به هرجایی اصابت کنند باید افراد از وسایل محافظتی استفاده کنند‌. اما یکی از مهم ترین اندام های مبارزان که نباید مورد اصابت قرار بگیرند، اندام های تناسلی است‌. این اندام ها بسیار در برابر ضربه هستند و اگر این شکل اتفاقی برای کسی بیفتد ممکن است صدمات جبران ناپذیری به شخص وارد شود. اما برای این مصکل جه باید کرد!کمپانی های تولید کننده لوازم ورزشی براین گونه ضربات نیز تدابیری اندیشیده اند‌.

از لوازم ضروری ورزش تکواندو میتوان به کاپ تکواندو اشاره کرد . کاپ تکواندو یکی از وسیله هاست که ورزشکار آن را مانند لباس میپوشد و در قسمت های حساس شامل پلاستیکی سخت و ضربه گیر است تا درصورت بروز حادثه، اتفاق بدی صورت نگیرد . به همین دلیل است که استفاده ازاین وسیله در مسابقات کاملا اجباری بوده و نبود آن تخلف محسوب میشود و تمامی ورزشکاران موظف هستند از آن استفاده کنند.

 

کلاه تکواندو

کلاه تکواندو

از این که سر عضو اصلی و سازماندهی بدن است، هیچ شکی نیست و کسی نمیتواند عکس این را ادعا کند . بنابراین کلاه تکواندو طراحی شد تا از سر و صورت مبارزان حافظت کند. تا ضربات باعث ایجاد مشکلی در سرو صورت ورزشکاران نشود . همچنین استفاده از کلاه با کیفیت از جمله کارهاییست که یک ورزشکار باید برای حفظ سلامتی خود انجام دهد. از لوازم ضروری ورزش تکواندو کلاه تکواندو میباشد. درواقع ورزش حرفه ای به گونه ایست که ممکن است آسیب جدی به هر شخصی وارد کند پس هرکس مسئول سلامت و مراقبت از خود است و اگر قرار باشد ورزشکاری همیشه مبارزه کند و همیشه در صحنه مبارزات حضور داشته باشد در مرحله ی اول باید به سلامتیش اهمیت داد که استفاده از وسایل محافظتی از جمله این مراقبت هاست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *