مقالات

وسایل مورد استفاده در ورزش تکواندو چیست ؟ + مشخصات و انواع

وسایل ورزش تکواندو

همانطور که میدانید، در گذشته برای بقا لازم بود حتما هر فردی دفاع شخصی را آموزش دیده باشد. چرا که در زمان گذشته عامل برتری قدرت بود. یعنی اگر کسی قدرت داشت میتوانست از خود و خانواده اش دفاع کند تا در دنیای آن زمان به حیات ادامه دهد در غیر اینصورت بزودی شخص و خانواده اش از بین میرفتند. موضوع این مقاله وسایل ورزش تکواندو میباشد. پس می توان نتیجه گرفت دفاع شخصی و مبارزه از دیرباز مورد استفاده قرار میگرفته است. از آن جایی که در شرق آسیا از گذشته تا به امروز ورزش های رزمی انجام میشده است. بنابراین ورزش هایی چون کاراته و تکواندو مربوط به شرق آسیا است و به نام آنها ثبت شده است.

 

تکواندو

تکواندو ورزش رسمی کشوره کره جنوبی است که در سطح بین المللی در حال اجراست . این ورزش شباهت بسیاری به کاراته دارد ولی از نظر یک سری تکنیکها که مختص این رشته است میتوان نتیجه گرفت این رشته کاملا متمایز از کاراته است. قدمت این رشته در کره به ۲۰قرن پیش میرسد و شاهد آن نقاشی هایی است که در دیوار مقبره های مانند کاگجوچونگ ومویینگ چانگ طراحی شده است. این نقاشی ها مربوط به فردی است که در حال انجام حرکات رزمی است که باتوجه به آن حرکات میتوان فهمید مربوط به تکواندو است. معنی دقیق تکواندو به چند بحشی تقسیم میشود.

ت: مبارزه با پا

کوان: مبارزه با مشت

دو: راه و روش

اگر چه مبارزه بین المللی تکواندو که در حاظر ثبت شده است به روز شده تکواندو قدیم کره است ولی تمام اهداف همان تکواندو سنتی را به دنبال دارد.

 

تولید کننده لوازم رزمی

از آنجایی که ورزش تکواندو کاملا رزمی و کاربردی است و ممکن است حین ورزش ضرباتی بر طرفین وازد شود و باعث آسیب به فرد شود. بنابراین وسایل محافظتی مختلفی در این ورزش وجود دارد‌‌. پس باید با یک تولید کننده لوازم رزمی آشنا باشید. همچنین وسیله های برای تمرین و ورزش در این رشته طراحی شده است تا ورزشکاران در صورتی که بدون رقیب تمرین کنند مشکلی پیش نیاید.

 

وسایل مورد استفاده در ورزش تکواندو

ازجمله وسایل مورد استفاده در ورزش تکواندو میتوان به موارد زیر اشاره کرد : میت تکواندو

میت تکواندو ، یکی از وسایلی است که برای مبارزه و تمرین شخص به صورت انفرادی طراحی شده است. این وسیله شامل لایه ای چرمی است که اطراف بخشی نرم را کاور کرده. این وسیله به خوبی جلوی جربات مبارز را می گیرد و از آنجایی که نرم است هیچ آسیبی به مبارز وارد نمی کند. و لایه ی چرم آن باعث مقاومت وسیله می شود‌‌. میت برای ضربات پا و دست طراحی شده و بسیار کاردبردی است

 

کیسه بوکس

کیسه بوکس درواقع به عنوان دشمن فرضی در ورزشهای رزمی و ورزش بوکس مورد استفاده قرار می گیرد. این کیسه چرمی و سنگین را معمولا از سقف آویزان می کنند و ورزشکاران برای تمرین به ضربات دست و پا به کیسه حمله می کنند. این تمرین علاوه بر اینکه باعث یاد گیری ضربه زدن در ورزشکار می شود بلکه پا و دست فرد را نیز قوی میکند‌.

 

کلاه تکواندو

یکی دیگر از وسایل حیاتی که در تکواندو مورد استفاده قرار میگیرد کلاه تکواندو است‌‌. این کلاه به عنوان محافظ در سرو صورت شخص استفاده میشود. و از آنجایی که سر نقطه حیات انسانیست بهتر است به بهترین شکل از آن محافظت شود.

 

کاپ تکواندو

از دیگر وسایل ورزش تکواندو کاپ تکواندو میباشد . از آنجایی که برخورد در تکواندو بسیار زیاد است و در بین مبارزان زد و خورد فراوانی اتفاق می‌افتد، استفاده از کاپ تکواندو یکی از ضروری ترین وسایل است . کاپ وسیله‌ای است که از جنس پلاستیک محکم ساخته شده است و در زیر لباس استفاده می شود . این وسیله وظیفه محافظت از اندام تناسلی مردان و زنان و قسمت های کشاله ران را بر عهده دارد . بنابراین استفاده از آن صد درصد الزامی است.

 

ساقبند تکواندو

تکواندو کاران همواره ضربات محکمی با پا بر یکدیگر وارد می کنند . بنابراین برای اینکه اتفاق بدی برای ورزشکاران نیفتد باید حتما از ساقبند تکواندو استفاده کنند . چون بیشتر ضربات مبارزان روی پا است و اگر ضربه ای به ساق پا وارد شود، عملا کارایی خودرا از دست میدهند . بنابراین استفاده ازاین وسیله نیز الزامی است.

 

روپایی تکواندو

روپایی تکواندو یکی از وسایلی که در مسابقات تکواندو استفاده از آن اجباری است . روپایی محافظی برای انگشتان و روی پای مبارز است چرا که ضربات پای تکواندو با روی پا وارد می شود . این وسیله طبق سایز پا و انگشت مبارز است . پس برای تهیه آن باید به این نکات توجه کنید .

 

لوازم تکواندو

درواقع لوازم تکواندو لوازم ضروری و کاربردی است که مبارزان برای محافظت از بدن خود باید در مسابقات از آن استفاده کنند‌ و سهل انگاری در استفاده از آن باعث ایجاد مشکل برای خودتان میشود . پس حتما اگر به صورت حرفه ای ورزش تکواندو را انتخاب کرده اید سعی کنید حتما از تمام وسایل محافظتی آن استفاده کنید تا آسیب نبینید. بنابراین شرکت های تولید کننده لوازم رزمی تمام سعی خود را می کنند تا وسایلی کاربردی تر و محکم تر تولید کنند تا مبارزان حین ورزش هیچگونه آسیبی نبینند. پس اگر ورزشکار حرفه ای تکواندو هستید حتما از وسایل مراقبتی با کیفیت استفاده کنید چرا که این کار ضمن سلامتی خودتان است . امیدوارم که اطلاعات مورد نیاز در مورد وسایل ورزش تکواندو را در اختیارتان گذاشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *