مقالات

با آسیب های احتمالی در ورزش های رزمی آشنا شوید + روش های جلوگیری

هنرهای رزمی نوعی ورزش رقابتی است که شامل مبارزه های تن به تن می‌باشد. هنرهای رزمی با انگیزه ها و دلایل متفاوتی تمرین می‌شوند برای مثال : دفاع شخصی، سلامت بدن، تناسب اندام، سرگرمی و تفریح، رشد و تعالی روحی، معنوی و جسمی. هنرهای رزمی از قدیمی ‌ترین ورزش‌ های تاریخ بشر به شمار می‌ رود و ریشه در مبارزه و جنگاوری نیز دارد. از پرکاربردین رشته در هنرهای رزمی می‌توان به تکواندو، کاراته، کیوکوشین، کشتی، کونگ فو و جوجیتسوی برزیلی اشاره کرد. هر یک از مسابقه دهندگان اگر بتواند امتیاز بیشتری نسبت به حریفش بگیرد یا او را از حرکت باز دارد برنده می‌ شود. مسابقات رزمی را می‌توان به سه گروه با جنگ افزار، بدون جنگ افزار و با جنگ افزار و بدون جنگ افزار دسته بندی کرد. جنگ افزار مانند مهارت ‌هایی مثل: تیر اندازی با کمان، شمشیر زنی و بدون جنگ افزار مانند ضربات دست و پا، سومین مورد علاوه بر مبارزه بدون جنگ با جنگ افزار نیز وجود دارد. هدف از هنرهای رزمی، تسلیم کردن حریف می‌ باشد، شما با تسلیم کردن حریف می‌ توانید برنده این مبارزه باشید. اصطلاح ورزش رزمی به نوعی از ورزش بدنی گفته می‌ شود که در آن دو شرکت کننده در یک مسابقه فیزیکی در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند. در این مسابقات و مبارزه ‌ها آسیب ‌های فراوانی شما را تهدید می‌کند با رعایت اصول بازی باید این آسیب ‌ها را کمتر کنید.

آسیب ‌های احتمالی ورزش‌ های رزمی

  • ضرب مغزی: از آسیب ‌های شایع ورزش‌ های رزمی که بیشتر در ورزش‌ های مبارزه ای مانند: بوکس یا ووشو اتفاق می‌افتد، ضربه مغزی است. علائم ضربه مغزی شامل حالت تهوع یا سردرد می‌ باشد.

روش پیشگیری: باید باشگاهی که در آن تمرین می‌کنید از کفپوش مناسب برخوردار باشد.

  • ورم تاندون ‌های آشیل: در صورت تمرین زیاد پشت زانوی شما ممکن است دچار درد و تورم شود. اگر آسیب وارد شده به تاندون درمان نشود دویدن برای شما دشوار شده و حتی ممکن است دیگر نتوانید بدوید.

روش پیشگیری: انجام تمرین های کششی و قدرتی، تقویت ماهیچه ‌ها و عضلات ساق پا.

  • درد و ورم ساق پا: بالا بردن غیر اصولی فشار و شدت تمرینات پا و همچنین پوشیدن کفش‌ های کهنه و دمیدن بر روی زمین فاقد کفپوش مناسب، باعث درد و تورم در ناحیه ساق پا می‌شود.

روش پیشگیری: استفاده از کفش مناسب، انجام حرکات کششی مناسب پیش از انجام تمرینات، عدم بالا بردن فشار ورزش به طور ناگهانی، استفاده از کمپرس یخ.

  • کشیدگی در ناحیه ران: از دیگر آسیب ‌هایی که رزمی کاران را تهدید می‌کند، کشیدگی در ناحیه ران است و هنگامی رخ می‌دهد که شما در حین دویدن تغییر جهت دهید. علائم آن درد عمیق، ورم و کبودی ناحیه ران می‌باشد.

روش پیشگیری: انجام تمرینات کششی، تقویت ماهیچه‌ ها، پرهیز از فعالیت سنگین تا ۱۴ روز پس از حادثه.

  • آسیب در ناحیه آرنج: در ورزش ‌هایی مانند بوکس استفاده از آرنج ‌ها بیشتر است و ضربات مکرر در رشته ‌های رزمی باعث آسیب دیدگی ناحیه داخلی آرنج می‌شود.

روش پیشگیری: انجام حرکات کششی به صورت صحیح، متوقف کردن ورزش هنگام احساس خستگی و ضعف، سرد کردن پس از انجام فعالیت ورزشی.

  • خار پاشنه: خار پاشنه منجر به بروز زائده ای در نواحی استخوان پاشنه پا می‌شود و می‌تواند به اندازه یک سانتیمتر رشد کند.

روش پیشگیری: پوشیدن کفش مناسب، استفاده از کفپوش‌ های ورزشی مناسب.

  • آسیب دیدگی شانه: در حین تمرین ممکن است شانه در برود، رگ به رگ شود یا دچار ضرب دیدگی شود. این مشکل در ورزش ‌هایی که از بخش‌ های بالا تنه بدن بیشتر استفاده می‌کنند مانند بوکس یا ووشو به وجود می‌آید.

روش پیشگیری: فاصله بین تمرین نباید زیاد باشد، استفاده از وزنه برای تقویت شانه ‌ها.

مطالب بیشتر: دانستنی های ورزش ووشو 

نکته ی پایانی

به مجموعه از هنرهای رزمی و تکنیکی، ورزش‌ های رزمی می گویند که با هدف ‌هایی مانند: سلامت جسمی و روحی و یا مبارزه و دفاع شخصی انجام می‌شود. امروزه ورزش رزمی ترکیبی از چند رشته مختلف ورزشی است که برخی با تجهیزات و سلاح و برخی بدون هیچ گونه تجهیزاتی قابل انجام است. در این ورزش ممکن است به آسیب ‌هایی مانند ضربه مغزی، ورم تاندون ‌های آشیل، ورم ساق پا، خار پاشنه و… دچار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *