مقالات

با دانستنی های ورزش ووشو آشنا شوید

حرکات مهم در ورزش ووشو برای مبتدیان

انواع مختلف ورزش ‌های رزمی وجود دارند که هر کدام دارای تاریخچه متفاوتی بوده و سرچشمه آن از کشورهای متفاوتی نشئت گرفته است. یکی از این ورزش ‌های رزمی ووشو است که در این مطلب در مورد دانستنی ‌های ورزش ووشو صحبت خواهیم کرد. ووشو ورزشی است که گفته می ‌شود هزاران سال پیش در چین متولد شده و در ابتدا برای شکار کردن و حفظ سلامت جان افراد در برابر دشمنان طراحی شده بود. امروزه برای توصیف و معرفی ورزش ‌های رزمی و نمایشی به کار می ‌رود و در نهایت در سال ۱۹۹۰ در زمان و دوره مسابقات تابستانی فدراسیون ووشو در چین یعنی پکن تاسیس شد.

ورزش ووشو یعنی چه؟

به زبان چینی ووشو یعنی پین یین و به گروهی از ورزش ‌های رزمی اطلاق می ‌شود. مسابقات ورزش ‌های رزمی ووشو به دو روش سنتی و مدرن انجام شده و در دو قسمت ساندا و تالو در مسابقات اجرا می‌ شود. دانستنی ‌های ورزش ووشو برای علاقمندان به این سبک از ورزش ‌های رزمی می ‌تواند بسیار جذاب باشد؛ زیرا این ورزش از بهترین و قدیمی‌ ترین نوع ورزش‌ های رزمی به شمار می ‌آید که بر سرعت و چابکی و حرکات طبیعی مانند: پریدن با کمر صاف و بازوهای باز شده، جابه جایی و برخاستن از حالت دولا با کمک گرفتن از کف دست ‌ها و بازوها تمرکز دارد.

این ورزش دارای سه سبک اصلی به نام ‌های تایچی چوان، چانک کوان، نانکوان است. کمی شبیه ورزش و هنر رزمی کونگ فو بوده که البته در گذشته ووشو و کونگ فو، یک ورزش محسوب می ‌شدند. امروزه ووشو به عنوان یک ورزش نمایشی شناخته شده است.

حرکاتی که افراد مبتدی ورزش ووشو باید بدانند

در معرفی ورزش ووشو به بعضی از حرکات مهم این ورزش می ‌پردازیم؛ زیرا از دانستنی ‌های ورزش ووشو به شمار می ‌آیند و افراد مبتدی که وارد این ورزش می ‌شوند باید آنها را بیاموزند. این حرکات شامل موارد زیر می شوند:

ایستادن راحت

ورزشکار باید پای راست خود را به روش ضربدر روی پای چپ خود قرار دهد و بتواند روی زانوی پای چپ خود بنشیند؛ به طوری که فضای اضافی بین پاها وجود نداشته باشد و هم بتواند تعادل خود را  حفظ کند. فرد باید پاشنه پای چپ را از زمین بلند کرده و بالاتنه و چانه خود را هم صاف کند، دست ‌ها را مشت کرده و روی ران پاهای خود بگذارد طوری که آرنج دست رو به داخل و مچ رو به بالا باشد.

ایستادن اسب

این مدل ایستادن که مبتدی ‌ها باید آن را بیاموزند، از جمله دانستنی ‌های ورزش ووشو است که در اجرای حرکات پیچیده و حفظ تعادل به ورزشکار کمک می کند. فرد باید پاهای خود را به ابعاد عرض شانه ‌ها باز کرده و زانوهای خود را خم کند، به طوری که می خواهد سوارکاری کند و بالاتنه فرد باید صاف باقی بماند.

ایستادن قوسی

افراد باید به صورت لانژ روبروی هم قرار بگیرند و یکی از پاهای خود را به جلو در راستای پای دیگر خود قرار دهند. پای عقبی خود را هم کمی وارونه کرده، طوری که انگشت پاها رو به بیرون قرار بگیرد و پاشنه ‌ها باید روی زمین باشند. افراد زانوی که در جلو قرار دارد را باید به روش ۹۰ درجه خم کرده و پای عقب خود را بکشند و در این حالت باید بالاتنه صاف باشد و روبرو را باید مشاهده کند.

پرش تند

ورزشکار مبتدی باید صاف ایستاده دستان خود را به جلو نگه دارد، طوری که انگشت ‌ها صاف و دستان چپ را مشت و روی ران پا قرار بدهد. مچ باید رو به بالا باشد، پای چپ خود را جلوتر از پای راست خود قرار دهد و باید بتواند زانوی پای راست را هم بالا بکشد.

پرش از پهلو

فرد مبتدی باید صاف بایستد مچ و دست خود را صاف کرده و آرنج‌ ها را در کنار بدن خود قرار دهد. یکی از پاها را پشت پای دیگر خود قرار داده و کمی زانو زده تا بتواند نیروی زیادی برای پرش به دست بیاورد. پای جلوی خود را به عنوان تکیه‌گاه قرار دهد و با پای عقب خود تا جایی که می ‌تواند با تمام نیرو به بالا بپرد. این حرکات دانستنی ‌های ورزش ووشو برای افراد مبتدی هستند که باید حتما آنها را بیاموزد.

مطالب بیشتر: با ورزش های بومی وسنتی آشنا شویم+مزایای هر کدام

معنای واژه wu در ورزش ووشو یعنی چه؟

از دیگر دانستنی ‌های ورزش ووشو این است که این ورزش به زد و خورد، مبارزه، حرکات موزون و تمرین و جنگ تمرکز دارد و فردی که وارد این هنر رزمی می ‌شود، باید دارای نیرو و قدرت مناسب برای انجام تمرین ‌های روزانه مثل دویدن و وزنه برداری را داشته باشد. این یک قانون محسوب نمی ‌شود؛ ولی اگر فرد بخواهد به سطح بالاتری در تناسب اندام دست پیدا کند، باید این نکات را رعایت کند. انجام دادن تمرین ‌های مقابل مقاومت بیشینه بدن را که به آن به اصطلاح قدرت بیشینه می گویند، برای افراد ووشوکار دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا این افراد باید بیشینه قدرت بدنی خودشان را تا جایی که امکان دارد افزایش دهند و برای دستیابی به این سطح، باید تمرین ‌های خاص و مشخصی را در ست ‌های متفاوت اجرا کنند.

هر ست از ۳ تا ۷ مرتبه قابل اجرا بوده و سختی ‌هایی که در تمرینات وجود دارد از کم به متوسط و زیاد، باید متغیر باشد. ورزشکاران ووشوکار برای بیشتر کردن قدرت بیشینه خود باید تمرینات خود را با حداکثر سرعت اجرا کنند و این قدرت ‌های بیشینه هم دارای سه قسمت است که شامل موارد زیر می شوند:

  • قدرت آغاز _ این قسمت شامل پرورش دادن عضلات برای آغاز یک مبارزه است.
  • قدرت سرعت _ این قسمت هم شامل قدرت و توانایی فرد در کمتر کردن مقاومت بدن با سرعت بیشتر است.
  • سرعت قدرت _ این بخش هم به توانایی دست پیدا کردن به مقاومت بیشتر با سرعت بیشتر است که به نام نیرو هم نام گذاری شده است.

کلام پایانی

دانستنی ‌های ورزش ووشو بسیار زیاد است که در این مطلب به مختصری از آنها اشاره شد. باید بگوییم که در ایران، ووشو با خواهران منصوریان شناخته شده؛ زیرا این سه نفر از قهرمانان ملی و بین‌المللی در این رشته رزمی به شمار می ‌آیند و اولین ووشوکار ایرانی هم الهه منصوریان است که به حریف چینی خود پیروز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *