مقالات

با ورزش های بومی وسنتی آشنا شویم+مزایای هر کدام

ورزش های بومی و سنتی ایران به قدری متنوع هستند که گنجاندن همه آن ها در یک مقاله کاری غیر ممکن است. فرهنگ ما ایرانیان به قدری غنی است که  هر یک از استان ها و شهرهای ایران دارای یک بازری سنتی و بومی است که در گذشته افراد  برای اوغات فراغت خانواده و اقوام از آن استفاده میکردند. در گذشته که هنوز دنیای فناوری و دیجیتال پیشرفت نکرده بود و تلفن های همراه و کامپیوتر های شخصی پا به عرصه نگذاشته بودند هر شب افراد فامیل و خانواده دور هم جمع میشدند و بازی میکردند. اما متاسفانه امروزه این چنین نیست. کودکان ساعت زیادی را پای گوشی یا لپ تاپ میگذارنند. به همین دلیل لازم دانستیم برخی از بازی های سنتی و بومی ایرانی را برای شما عزیزان معرفی کنیم.

چرا شناخت بازی های بومی و سنتی مهم است؟

همانطور که گفته شد ورزش های بومی و سنتی ایران زمین نشان از فرهنگ غنی ما ایران دارد. در گذشته یکی از عللی که باعث جمع شدن افراد فامیل میشد همین بازی ها و ورزش های دسته جمعی بود.این بازی های به قدری سرگرمم کننده و نشاط آور بود که از کوچک تا بزرگ افراد یک خانواده به طور کامل سرگرم میشدند. این بازی های فکری و فیزیکی تماما کمک بزرگی به رشد و پرورش کودکان میکرد و کودکان از هر نظر رشد پیدا میکردند و بزرگسالان نیز سرگرم میشدند و از فعالیت های مخرب نظیر اعتیاد، افسردگی و اضطراب دور میشدند. اما امروزه اینگونه نیست. کودکان، نوجوانان و حتی افراد بزرگسال ساعات زیادی را صرف دنیای مجازی میکنند و عملا هیچ گونه فعالیت فکری یا فیزیکی ندارند. همه این عوامل در طی این سالها سبب افزایش اعتیاد، افسردگی و اضطراب بیش از حد شده است. افراد از معاشرت دوری میکنند و خب این پایان همه چیز نیست!

عوارض ورزش نکردن:

فاصله گرفتن از ورزش های بومی و سنتی، اعتیاد و افسردگی پایان همه چیز نیست. به مرور زمان افراد از جمع فاصله خواهند گرفت و تنهایی را ترجیح خواهند داد. بیماری های جسمی ناشی از کم تحرکی به سراغ ما می آیند و از لحاظ جسمی و فیزیکی ضعیف خواهیم شد. قوز، ضعف عضلات، چاقی مفرط و غیره تماما از عوارض تکنولوژی خواهد بود و اگر ما نتوانیم خیلی زود به داد خودمان برسیم بدون شک اتفاقات ناگواری در انتظارمان خواهد بود. به همین منظور ما تصمیم گرفتیم در این مقاله برخی از ورزش های سرگرم کننده ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم تا در شرایط مختلف، در جمع ها و در مهمانی ها از آن برای سرگرم کردن اقوام و خانواده خود استفاده کنید. با شناخت این ورزش ها و تاثیر آن بر فکر و جسم خیلی زود متوجه میشویم که استفاده از آن ها میتواند به کمک زیادی داشته باشد و سعی میکنیم برخی از ساعات روزانه خود را به انجام آن ها بپردازیم. یا حتی میتوانیم این بازی ها را به کودکانمان آموزش دهیم و آن ها را فضای مجازی دور کنیم.

ورزش های بومی و سنتی خارجی

ما در این مقاله سعی داریم از ورزش های بومی و سنتی در سرتاسر دنیا صحبت کنیم و آن ها را به شما عزیزان معرفی کنیم:

  1. کشتی با بدن لیز

در پایتخت مقدونیه (شهر اسکوپیه) روستایی به نام استیودنیکانی وجود داشت که در آن مردان جوان روستا به بدن خود روغن میزدند و به روش سنتی خود با یکدیگر کشتی میگرفتند. جالب است بدانید در ترکیه این ورزش یک ورزش ملی محسوب میشود.

  1. بزکشی

ورزش بزکشی مخصوص کشور افغانستان است. در این ورزش یک نفر سعی میکرد لاشه یک بز را که سرش را بریده اند به سمت دیگر میدان ببرد. رغیبان وی نیز سعی میکنند به هر روشی لاشه ی بز را از او پس بگیرند. در کشور قزاقستان نیز ورزشی مشابه با ورزش بزکشی وجود دارد. در این ورزش اسب سواران سعی دارند پوست بز را از رقیب خود بگیرند و وی را از اسبش زمین بی اندازند.

ورزش های بومی و سنتی ایرانی

در این بخش از مقاله به معرفی برخی از  ورزش های بومی و سنتی ایرانی میپردازیم:

  • هفت سنگ: در این ورزش هفت سنگ را روی یکدیگر میچیدند و سعی میکردند با یک توپ یا سنگ دیگر به آن ضربه بزنند. دو گروه در این ورزش تشکیل میشود. یک پروه پشت توپ قرار میگیرد و گروه دیگر پشت سنگ ها می ایستند که اگر رقیبان موفق نشدند توپ را برداند و خودشان پرتاب به سنگ را امتحان کنند.
  • یه قل دو قل: در این بازی از 5 قلوه سنگ گرد استفاده میشود. این بازی دارای مراحل زیاد و مختلفی است که هر کسی برای برنده شدن خود بازی میکند. چنانچه فرد در هر یک از مراحل ببازد باید سنگ ها را به نفر بعدی تحویل دهد. این بازی تا جایی ادامه پیدا میکند که یک نفر همه مراحل را تا پایان با موفقیت پشت سر بگذارد. سپس افراد بعدی نیز با هم رقابت میکنند تا به ترتیب افراد از اول تا آخر مشخص شوند.
  • لی لی: در این بازی افراد با گچ برروی زمین یک سری جدول رسم میکنند و با کمک یک سنگ تخت مرمر بازی میکنند. این بازی نیز دارای یک سری مراحل است که لازم است افراد تمامی مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارند.

بیشتر بخوانید:خطرناک ترین ورزش های رزمی دنیا را بشناسید!

ورزش های بومی و سنتی هر استان

در این بخش از مقاله به معرفی برخی از ورزش های بومی و سنتی استان های کشورمان میپردازیم:

  • استان لرستان: یه قل دو قول، هفت سنگ، کلونکی، اسب سواری، هدف گیری با سنگ، چوب بازی، دارپلان، قایم باشک، قاق پیل گیردله، گرگ به هوا
  • کرمانشاه: وسطی، هفت سنگ، لی لی، طناب بازی
  • سیستان بلوچستان: کبری کبری، فسو فسو، هشتگی، کپگ، کودی کودی
  • آذربایجان شرقی: تونل، توپ عربی، توکلی توتندی، تولای، جوراب جوراب، چوقی خانون، النگ دولنگ، بنفشه، بالابلندی، بازی با انگشتان، بی دونگ فرندنی
  • چهارمحل بختیاری: بابا شیطونی، کم چکوله در خونه کسی، الا کلنگ، موش و چو، گزور، مروک، من من بازی، پرستن، تپه گیلی
  • و غیره…

سخن آخر

همانطور که مشخص است  ورزش های بومی و سنتی ایرانی بسیار زیاد و متوع هستند که حتی بردن نام آن ها میتواند چند صد کلمه را دربرگیرد. بنابراین لازم است هر یک از ما بازی های سنتی و محلی خود را بشناسیم و از آن برای تقویت ذهن و جسم خود و کودکمان استفاده نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *