مقالات

با تمرین های ورزش بوکس آشنا شوید

اگر شما هم به ورزش بوکس علاقه مند هستید و می خواهید با تمرینات ورزشی بوکس آشنا شوید این مقاله برای شماست. ورزش بوکس یکی از قدیمی ترین ورزش های رزمی بوده که طرفداران بسیار زیادی در سرتاسر دنیا دارد. البته لازم به ذکر است که این ورزش جزو ورزش های رزمی خطرناک نیز محسوب می شود بنابراین لازم است افرادی که وارد این حرفه می شوند از قدرت بدنی کافی برخوردار باشند. در این ورزش قدرت، هوش و تمرکز بالا می تواند از فرد یک ورزشکار حرفه ای بسازد. در غیر این صورت احتمال آسیب و خطرات چبران ناپذیر افرایش می یابد. پس اگر در این حرفه هستید و یا قصد ورود به آن را دارید سعی کنید ابتدا شرایط جسمی و علاقه خود را بررسی کنید و در نهایت اقدام نمایید. با تمامی این تفاسیر هدف اصلی مقاله ما معرفی یک سری تمرینات مخصوص بوکس است که در ادامه بدان می پردازیم.

تاریخچه بوکس

حال که می خواهیم با تمرینات ورزشی بوکس آشنا شویم بهتر است ابتدا در مورد تاریخچه این ورزش رزمی قدری صحبت کنیم. جالب است بدانید بوکس یک ورزش بسیار دیرینه است که می توان اثرات آن را در تمدن های گوناگون یافت. در آثار باستانی تمدن هایی نظیر مصرباستان، سومریه، یونان و بابل فعالیت هایی شبیه به ورزش بوکس یافت شده است که این امر خود نشان دهنده نحوه آغاز و پیدایش این ورزش رزمی است. در یونان باستان نیز بوکس به عنوان یک ورزش رزمی در المپیک قرار داشت. اما در قرون وسطی از این ورزش رزمی برای مبارزات خشن استفاده می شد. اما پس از گذشت سالها در قرن 18، اولین باشگاه بوکس در انگلستان با نام the box club افتتاح شد و در آن قوانین منظمی مطرح شد تا از این ورزش رزمی به طور رسمی رونمایی شود. پس از آن در قرن 19ام قوانین جدید و بهتری برای آن ورزش در نظر گرفته شد به طوری که برای ورزشکاران استفاده از دستکشی نرم و مخصوص الزامی شد.

تمرینات ورزشی بوکس چیست؟

تمرینات ورزشی بوکس یک راه بسیار عالی برای تناسب اندام، تقویت بدن، بالا بردن آستان تحمل قلبی-عروقی و افزایش قدرت فیزیکی است. در این تمرینات تکنیک های ضربه زدن، استراتژی های مبارزه و دفاع آموزش داده می شود. از این رو لازم است ورزشکاران برای تمرینات خود از دستکش مخصوص، کیسه بوکس، پد، گاو پنجه و کفش های مناسب استفاده کنند. علاوه برای وسایل گفته شده یک سری وسایل دیگر در باشگاه های بوکس وجود دارد که شامل: هالتر و دمبل برای افزایش قدرت عضله ای بدن ورزشکاران، طناب پرشی که باعث افزایش قدرت و تناسب اندام در ورزشکاران می شود و غیره است. حال که با این مقدمات آشنا شدیم دربخش بعدی مقاله به مزیت تمرین در بوکس می پردازیم. پس با ما باشید:

  1. درگیری کل بدن با تمرینات بوکس

در تمرینات ورزشی بوکس تمامی بدن و عضلات آن درگیر می شود. بنابراین بهتر است روی تمامی اعضای بدن کار شود و آنها را تقویت کرد. این ورزش اگر چه صرفا به حرکات دست محدود می شود اما برای انجام آن لازم است تمامی بدن درگیر شود. داشتن پاهای قومی، بازوها و شانه قوی و در نهایت مچ و انگشتان قوی در این ورزش بسیار مهم است. بنابراین همه بدن را باید تمرین داد و قوی کرد. سرعت عمل و چابکی نیز در این ورزش حرف اول را می زند پس داشتن تمرینات هوازی و تقویت سیستم قلب و عروق و افزایش سرعت عمل نیز بسیار باارزش است. داشتن عضلات قوی در شکم، پشت و کمر نیز بسیار مهم است و همین عضلات مرکزی میتواند حمایت بسیار خوبی برای شما عزیزان ورزشکار باشد.

  1. سلامت قلب و عروق با تمرینات بوکس

همانطور که گفته شد برای آنکه بتوان در تمرینات ورزشی بوکس موفق شوید بهتر است قلب و عروق قوی داشتی باشید. بنابراین انجام تمرینات هوازی، سالم خواری، دوری از دخانیات و مواد مضر و غیره می تواند در این زمینه کمک بسیار بزرگی برای شما عزیزان باشد. از صرفی ضربه زدن به کیسه بوکس و تکان دادن طناب پرش نیز می تواند باعث تقویت قلب شود و همه این تمرینات به مرور زمان قلب شما را قوت می بخشد. تمرینات بوکس سبب می شود که خونرسانی توسط قلب به شک بهتر و صحیح تری صورت گیرد و همین امر خود باعث افزایش سوخت و ساز بدن و از بین رفتن کالری و چربی های اضافی می شود. پس در این مورد نیز دقت کافی داشته باشید.

  1. دستیابی به تعادل با تمرینات بوکس

تمرینات ورزشی بوکس یک روش قدرتمند برای افزایش تعادل شماست. تعادل در هر نوع ورزشی بسیار مهم بوده و عدم تعادل می تواند مانع پیشرفت شما در رشته ورزشی مورد نظر شود. اما اگر تمرینات بوکس را به درستی و زیر نظر مربی کاربلد انجام دهید، خیلی زود تعادلتان افزایش یافته و قدرت و چابکی فراوانی را به دست خواهید آورد. یک سری عضلات در حفظت تعادل بسیار مهم هستند که شامل عضلات پا، عضلات شکم و کمر و پشت است. اگر بتوانید این عضلات را تقویت کنید خیلی زود تعادل جسم و روح خود را به دست خواهید آورد.

مراحل تمرینات ورزشی بوکس

در این بخش از مقاله به مراحل تمرینات ورزشی بوکس می پردازیم. پس اگر می خواهید بدانید چگونه تمرینات بوکس را آغاز کنید ادامه مطالب را از دست ندهید:

  • گرم کردن: اولین کار پس از ورود به باشگاه ورزشی گرم کردن است. گرم کردن اولین مرحله برای تمامی رشته های ورزشی دنیاست. پس اگر بوکس کار می کنید و یا هر ورزش دیگر، این مورد را به خاطر داشته باشید. گرم کردن روشی است که به شما کمک می کند در طول تمرینات اصلی کمترین آسیب را داشته باشید.
  • تمرینات شدو بوکسینگ: سعی کنید یک ترکیب از بوکس را انتخاب کنید و آن را بدون کیسه یا با کیسه انجام دهید. سعی کنید تمرین را طی یک دقیقه به صورت ممتد انجام داده و سپس سی ثانیه استراحت کنید.
  • آماده سازی: در این مرحله لازم است 5 بار تمرین دوی سرعت، پنج بار اسکوات، 5 بار دراز و نشست و پنح بار حرکت لانژ را انجام دهید. حال سی ثانیه استراحت کنید و تا 8 بار تمرینات فوق را تکرار کنید.
  • تمرینات پایین تنه: برای این تمرین لازم است به جلو، عقب، چپ و راست با سرعت بالا قدم بردارید.
  • سرد کردن بدن: در نهایت با حرکات کششی بدن خود را سرد کنید.

سخن آخر

خب در نهایت امیدواریم از مطالب مربوط به تمرینات ورزشی بوکس لذت کافی برده باشید و در زندگی حرفه ای و ورزشی خود موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *