مقالات

لیست ورزش های رزمی المپیک + محبوب ترین ورزش های رزمی را بشناسید

ورزش های رزمی محبوب

انواع متنوع ورزش ‌های رزمی که به آن هنرهای رزمی هم گفته می ‌شود، معمولا به تکنیک و روش های باستانی، سنتی و فنون ‌های مبارزه ‌ای تن به تن گفته می ‌شود. همچنین در انواع سبک ‌های رزمی، آمادگی جسمانی و رشد معنوی و ذهنی فرد باید مورد توجه قرار بگیرد. در رشته ‌های رزمی معمولا سه گروه ( بدون سلاح )، ( با سلاح ) و یا ترکیبی از هر دو با توانایی ضربه با دست و پا وجود دارد. امروزه همه ورزش های رزمی در المپیک شرکت داده نمی شوند و در حد مسابقات استانی و کشوری هستند؛ البته بعضی از این رشته ‌های رزمی را در المپیک هم اجرا می کنند. در ادامه به لیست ورزش ‌های رزمی المپیک اشاره خواهیم کرد.

ورزش رزمی یعنی چه؟

در زبان لاتین ورزش رزمی را Martial Art می گویند. معمولا به مجموعه ‌ای از روش ‌ها و تکنیک ‌های مربوط به آمادگی جسمانی است که در مقابله با خطرها توسط افراد انجام می ‌شود و از زمان ‌های دور این تکنیک ها در بین انسان ‌ها اجرا می ‌شده است. هر کدام از انواع ورزش ‌های رزمی دارای قوانین و فنون مخصوص به خود هستند.

بعضی از این ورزش ‌ها و هنرهای رزمی در بین جوانان و دیگر افراد از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و بعضی از هنرهای رزمی بدون جنگ ‌افزار هستند؛ یعنی بدون سلاح هستند که مانند: جودو، ساندا، کاراته، بوکسینگ، تکواندو بوده که به عنوان تکنیک ‌های دفاع شخصی هم به کار می روند. در ورزشگاه ‌ها تمرین و اجرا می ‌شوند و از جمله رشته های محبوبی هستند که در المپیک قرار دارند.

دیگر هنرهای رزمی مانند جوجوتسو که به آن مادر هنرهای رزمی ژاپنی گفته می ‌شود و کونگ فو، هاپکیدو، ووشو، آیکیدو نیز از جمله هنرهای رزمی هستند که مسلح تمرین شده و اجرا می ‌شوند. دیگر ورزش ‌های رزمی هم مانند: ووشوی چینی، تارچی چوان و … از ساختارهای رزمی خود رد شده و امروزه برای سلامتی و حفظ سلامت بدن اجرا و تمرین می ‌شوند. در ادامه این مطلب به لیست ورزش ‌های رزمی المپیک می ‌پردازیم.

محبوب ‌ترین ورزش ‌های رزمی المپیک

از انواع ورزش ‌های رزمی فقط شش ورزش در المپیک وجود دارد که البته هر کدام دارای زیر شاخه های متفاوتی هستند. چند سالی است که به تعداد و نوع این ورزش ها اضافه وکم می شود که شامل: شمشیربازی، کاراته، تکواندو، بوکس، جودو و کشتی هستند. می ‌توان گفت از جمله محبوب ترین ورزش ‌های رزمی هم محسوب می ‌شوند. از جمله موارد لیست ورزش ‌های رزمی المپیک عبارت اند از:

تکواندو

امروزه این ورزش از محبوب ‌ترین ورزش ‌های رزمی به شمار می ‌آید و افراد ورزشکار زیادی به این رشته علاقه داشته و آن را انجام می ‌دهند. ورزش‌ رزمی تکواندو دارای فعال ‌ترین فدراسیون جهانی است که یک ورزشی المپیکی بوده و ضربات آن توسط پا انجام می ‌شود. از نظر حرکات و ضربات این ورزش از تعداد زیاد و تنوع زیادی برخوردار بوده و البته دارای سبک ‌های مختلفی است.

ورزش رزمی جودو

جودو هم یکی دیگر از ورزش ‌های رزمی قدیمی ژاپنی است و از اولین ورزش‌ های رزمی محسوب می‌ شود که وارد المپیک شده و در لیست ورزش ‌های رزمی المپیک قرار گرفته است. این ورزش روز به روز دارای محبوبیت شده که امروزه به آن لقب هنر المپیک را می ‌دهند. این ورزش دارای سبک ‌های مختلفی است؛ البته جودو المپیکی بسیار رایج و معروف است و در کشور ما و دیگر کشورهای دنیا به صورت گسترده آموزش داده و اجرا می ‌شود.

شمشیربازی

یکی دیگر از ورزش ‌هایی که به ورزش ‌های رزمی ارتباط پیدا می کند، شمشیربازی است که هم به صورت تیمی و هم انفرادی اجرا می ‌شود. دارای تکنیک ‌های مختلفی است که هر کدام دارای قوانین و مقررات خاص خود هستند. این ورزش هم در لیست ورزش ‌های رزمی المپیک قرار دارد و هم مردان و هم بانوان می توانند در این رشته ورزشی شرکت کنند.

ورزش کشتی

کشتی از جمله ورزش‌ های رزمی بدون سلاح است که دو حریف با هم به مبارزه تن به تن می ‌پردازند و هر کشتی گیر با تکنیک ‌های خود سعی می کند به حریف خود تسلط پیدا کند. این ورزش رزمی هم از جمله محبوب ‌ترین ورزش ‌های رزمی به شمار می ‌آید که امروزه در دو سبک فرنگی و آزاد برگزار می ‌شود. کشتی با تکنیک ‌هایی مانند: فن کمر، انداز، کنده و …  اجرا می ‌شود و بسیار پرطرفدار بوده و در لیست ورزش ‌های رزمی المپیک قرار دارد. البته ورزش ‌های رزمی زیادی مانند: کاراته، بوکس و دیگر ورزش ‌های رزمی هستند که هم بسیار محبوب بوده و هم که در لیست ورزش ‌های المپیک قرار دارند. درهمین راستا محبوب ‌ترین ورزش‌ های رزمی محسوب مانند: کیک بوکسینگ، موی تای، جوجیتسو و … نیز وجود دارند.

مطالب بیشتر: بهترین ورزش های رزمی برای دفاع شخصی را بشناسید

لیست ورزش ‌های رزمی المپیک

یکی از بزرگترین رخدادهای ورزشی که در دنیا برگزار می شود، المپیک است که بیشتر افراد ورزشکار در هر کجای دنیا خود را برای شرکت و موفقیت در این رویداد بزرگ آماده می کنند. در المپیک معمولا رشته ‌های جدیدی هم ارائه می ‌شود و تعداد ورزشکاران در هر رشته کم و یا زیاد می ‌شوند. همان طور که امسال هم مشخص گردیده رشته ‌های رزمی کاراته از بازی ‌های المپیک امسال حذف شده و رشته ‌های جدیدی به این بازی ‌ها اضافه شده است. پس می ‌توان لیست ورزش ‌های رزمی المپیک را به صورت زیر نام برد:

  • آیکیدو، سامبو، سومو
  • ووشو، مچ اندازی، کندو
  • پانکریشن، ساواته، تکواندو
  • کشتی، جودو، جوجیتسو
  • کیک بوکسینگ، موای تای، بوکس

البته ورزش ‌های غیر رزمی زیاد دیگری هم هستند که از طریق کمیته بین‌المللی المپیک قانونی و معتبر شناخته شده و در بازی های المپیک قرار داده می شوند.

کلام پایانی

ورزش‌ های رزمی دارای شاخه ‌های زیاد و دارای سبک ‌های متنوعی هستند. هر کدام نیز دارای طرفداران خاص خود بوده و برخی از این ورزش ‌های رزمی از جمله محبوب ‌ترین ورزش ‌های رزمی در جهان به شمار می ‌آیند. تعدادی از این ورزش ‌ها در المپیک جهانی هم شرکت داده می ‌شوند که طبق لیست ورزش ‌های رزمی المپیک می توان با آنها آشنایی پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *